ssri a extaza
kamila
dobry den, uzivam antidepresiva paretin 20mg denne uz asi 2 mesiace a chcela by som si cez vikend dat extazu, vedeli by ste mi poradit ako to popride vysadit na chvilu alebo keby si dam po strvtkach za noc stalo by sa nieco? dakujem

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, Kamilo,
na jednu stranu je dobře, že si obstaráváte informace, na druhou stranu bych zvážila, zda vůbec užívat drogy, pokud berete antidepresiva.
Paretin se používá k léčbě deprese a úzkostných poruch (panické poruchy, sociální úzkostné poruchy, agorafobie, obsedantně kompulzivní porucha atd.). S ohledem na skutečnost, že z nějakého důvodu tento lék užíváte, by bylo vhodné dodržovat léčebný režim, dávkování doporučené ošetřujícím lékařem a nekombinovat s ničím, co bude komplikovat další léčbu (alkohol, drogy všeobecně nebo různé léky). Stejně tak není vůbec rozumné si léčbu přerušovat a lék vysazovat, jak Vás napadne.
Zakázat Vám to samozřejmě nemůžeme, ale stejně tak bych Vám tuto kombinace rozhodně nedoporučila. Také byste neměla brát v úvahu, že nejde vlastně vůbec nijak zjistit, co získaná tableta vydávaná za extázi všechno obsahuje. Není neobvyklé, že plno takových tablet se s účinnou látkou MDMA minulo a jejich složení je bůhví jaké. Tam pak nelze předpokládat už vůbec, co mohou organismu, potažmo psychice přivodit za rizika. Nemluvně o kontraindikaci s dalšími léky. I pokud byste zakoupila tabletu s obsahem MDMA, nevíte jeho množství a další příměsi. Proto nelze předem odhadnout, co se dále bude dít a jak co a s čím bude reagovat nebo nereagovat. Obsahy tablet se mohou tak různit, že na tuto otázku nelze zodpovědně odpovědět.
Dále, Paretin patří do skupiny antidepresiv, nazývaný též selektivní inhibitory zpětného vychytávání serotoninu SSRI (tato kombinace s MDMA patří mezi nejrizikovější). Přípravky patřící do této skupiny ovlivňují serotoninový systém a zvyšují hladinu serotoninu v mozku. Poruchy tohoto systému jsou klíčovým faktorem v rozvoji deprese a dalších onemocnění.
MDMA - způsobí masivní vyplavení serotoninu z nervových zakončení (pocit štěstí a radosti po užití). Pokud se podobné zásahy a útoky na nervová zakončení stávají příliš často, může to vést k depresím i bez ohledu na to, zda jimi před tím konzumující osoba trpěla nebo ne.
Dalším rizikem je serotoninový syndrom - vzhledem k tomu, že některá antidepresiva zvyšují hladiny serotoninu (viz výše), kombinace s MDMA toto násobně umocňuje svými vlastnostmi. Jednoduše a lidově řečeno, pokud se je toho příliš najednou - vyplavení serotoninu jako účinek antidepresiv + vyplavení serotoninu vlivem MDMA, může tento syndrom nastat.
Příznaky: dezorientace, neklid, svalový třas, zvýšené pocení, zrychlení srdeční činnosti, bolesti hlavy, poruchy svalové koordinace, křeče, poruchy vědomí, únava, vysoká teplota, průjem až bezvědomí. Serotoninový syndrom může skončit i smrtí. Tahle kombinace je opravdu zbytečně velmi rizikovou, takže opravdu nedoporučuji.
I přesto, že byste se rozhodla riskovat, zajistěte si po dobu Vaší konzumace až po celou dobu účinku drogy nějakého dobrého kamaráda (nejlépe střízlivého), který Vás bude hlídat. Během účinku drogy průběžně odpočívejte a pijte dostatečné množství nápojů (ne alko a ne colu).
Raději to ještě zvažte, já bych to nedoporučovala.
S pozdravem, MK