Vstupní prohlídka
Scotty
Dobrý den, jsem příležitostná uživatelka pervitinu. Neužívám ho nitrožilně, ale šňupáním. Další týden mám jít na prohlídku, dva týdny jsem nic nepožila, dokáže to ale přesto zjistit doktorka? Vím, že určitě jí musím odevzdat ranní moč, ale nejsem si úplně jistá s odběry krve. Děkuji předem za odpověď, S.

Odpověděl: Amrit Sen
Scotty, zdravím Vás,
díky za důvěru. Při vstupních, ani jiných lékařských prohlídkách se testy na drogy nedělají. Někteří zaměstnavatelé je sice mohou vyžadovat, pak byste o tom ale věděla. Nikdo Vám nemůže dělat test na drogy bez Vašeho vědomí a souhlasu, bylo by to protiprávní a platí to i v souvislosti s předporodními vyšetřeními.
Testy na drogy, například kromě silničních kontrol a v souvislosti s vyšetřováním, při podezření ze spáchání protiprávního jednání, může také nařídit soud, i tehdy je však možné se testům vyhnout, se všemi právními důsledky, které takové odmítnutí přináší.
Přítomnost drog se většinou, v závislosti na druhu testu, ale zejména na frekvenci užívání, množství a kvalitě drogy, také na metabolismu každého testovaného, detekuje zhruba v těchto časových úsecích:
Marihuana (THC)
- detekce z moči 1 - 30 dní, výjimečně déle, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do 14 dní
- detekce z krve do 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do 10 dní
Pervitin
- detekce z moči 3 - 21 dní, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne
- detekce z krve 1 - 3 dny
Extáze
- detekce z moči max. 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne
- detekce z krve 1 - 3 dny
Kokain
- detekce z moči do 12 - 24 h, detekce z krve do 24 h, v závislosti na intenzitě předchozího užívání
Heroin a další opiáty
- detekce z moči 2 - 3 dny, detekce z krve 1 - 2 dny, v závislosti na intenzitě předchozího užívání. Některé opioidy, např. Methadon, mohou být detekovány až 6 dní od užití.
Benzodiazepiny
- detekce záleží na vylučovacím poločasu - u krátce působících lze látku detekovat po několika dnech, u dlouhodobě působícího Diazepamu až 3 týdny, vzácně déle.
Doba, po kterou lze výše uvedené drogy zjistit ze slin a potu, je obdobná, jako u testů ze vzorku krve.
Testování na drogy, lékařka, zaměstnavatel a práce jsou jedna věc, že si ani při tak důležité okolnosti nechcete, nebo nemůžete drogy odpustit, je věc druhá.
Doporučuji Vám se nad tím vážně zamyslet a zvážit, jestli není čas na kontakt s odborníky, nebo návštěvu mítinku svépomocného společenství uzdravujících se a uzdravených závislých, či na obojí...
Přeji Vám vše dobré, buďte na sebe opatrná,
Amrit Sen.