Léčba závislosti
Dada
Dobrý den
Na you tube jsem viděl reklamu na kliniku která je v Bělehradě a kam jezdí narkomani z celé evropy léčit závislost na opiatech.Vim o dvou lidech z čech kteří tam byli a mluví o tom jako o zázraku.Ta klinika se jmenuje Dr.Vorobiev a na tom you tube jsou hodně videi jakým postupem tu závislost léčí.Je to vlastně jednoduché, narkoman se uvede do umělého spánku a kapačkou mu dávají naloxon.Toto trvá i několik dní a narkoman se probudí bez fyzické závislosti.V těch videich je to podrobně vysvětleno.
Chtěl bych se optat,zdali něco podobného není možno i v čechách.Substitucní léčby v čr trvají i mnoho let a jsou vlastně jen dvě metadon a subutex-subuxon,metadon je dobrý jen denní dochazeni je hodně složité a subutex je zase enormně drahý, teda jestli jste jeden z mála, který ho máte gratis.Ja sám jsem na metadonu hodně let a snižování je šíleně těžké, jak se dostanu pod 30mg tak už večer začíná slzení, nervozita v nohou a prujmy.Co mám tedy dělat?Subutex nebo subuxon mi nesvědčí,jsem tedy odkázaný celozivotne chodit každý den pro metadon?Nebo se odstěhovat na západ, kde mají metadon v tabletach a docházejí si tam jen pro recepty a chodí na terapie?Je možné v českých podmínkách absolvovat něco jako mají na klinice dr.Vorobiev?Prosím co si o tom myslíte?Nebo spíše co by jste mi poradili?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
je to poprvé, co o tomto typu léčby slyším. Dohledala jsem si dostupná videa, odkazy, stránky a domnívám se, že jde o to, co popisujete - zjednodušeně řečeno detox v umělém spánku. V ČR bychom skutečně spíše než o léčbě, mluvili o detoxifikaci, resp. přečkání abstinenčních příznaků způsobených fyzickou závislostí v umělém spánku. V ČR je detoxifikace vnímaná jako začátek léčby.
Nejsem si zdaleka jistá bezpečností a vhodností takové metody pro všechny pacienty nebo látky. Fyzické abstinenční příznaky z vysazení metadonu mohou trvat poměrně dlouho, netuším, na jak dlouho jsou schopni a ochotni držet v umělém spánku někoho, kdo vysazuje metadon apod., nemluvě o zdravotní stránce/prospěšnosti/škodlivosti samotného umělého spánku. Více informací byste pravděpodobně získal přímo na jejich stránkách, ale byla bych opatrná, rozhodně si informace ověřujte, jak jen to jde.
Není mi známo, že by bylo možné takovou nebo nějakou podobnou formu detoxu absolvovat v ČR. V ČR je k dispozici Subutex, Suboxon a Metadon, přesně jak píšete. Jsou určené k dlouhodobé (třebas i doživotní) substituci (metadon) s cílem minimalizovat škody a stabilizovat, případné krátkodobé, i s možným cílem vysazení (zejm. subutex a suboxon). V dotaze jste zmínil, že docházíte na metadon již řadu let a to s denními výdeji. Chápu to dobře? Konzultoval jste svoje možnosti s tamějšími lékaři? Zkoušel jste vysazovat na detoxu? A ano, je to tak, v ČR nemá člověk příliš pestrou paletu nabídek, pokud jde o substituci. A je jasné, že proležet abstinenční příznaky v umělém spánku bude jedna věc, druhá složka závislosti je psychická - ta se umělým spánkem nevyřeší. Možná by pomohlo zkusit chodit na terapie a zapracovat na té psychické stránce, podpoře a motivaci, nabrat sílu na dny na detoxu, kde byste zabojoval s fyzickou závislostí. Ale netuším, jaké máte v tomto směru možnosti, zkušenosti.
Je mi líto, že pro vás nemám více informací. V ČR jednoduše není příliš mnoho možností substituce. Ale samosebou, mohlo by být hůř.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.