Bolest ruky po vpichu
Haxicolla
Dobrý den, chtěla bych se zeptat přítel si už delší dobu píchá poslední dobou má už velké problémy s žílami. Tvrdili páli ani si uz nemůže pomalu dat . Zrovna před chvili si dal a asi po 10 min mu zacla strašně bolet ruka az k podpaží . Žílu má tvrdou. Bojím se dny neměl zánět abces nebo neco činný mu mohlo ublížit. Maže si to ibalgin masti leduje. Ruce střídá nepoužívá furt jednu. Co dělat čím mazat aby byl ok děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Haxicollo,
díky za dotaz i za důvěru.
Bohužel takhle na dálku se jen velmi těžko vyhodnucuje, jaké potíže přítel má. Mohlo by jít klidně o počínající zánět žil nebo poškození nervů. Obě možnosti jsou poměrně vážné a bylo by lepší, kdyby viděl přítele lékař nebo alespoň pracovník kontaktního centra nebo terénního programu s potřebnými znalostmi. Při šíření zarudnutí a bolesti po paži by rozhodně bylo lepší vyhledat lékaře a vydržet nevrlé pohledy zdravotnického personálu, než riskovat otravu.
Zároveň vám mohu doporučit prostudovat následující odkazy určené výhradně uživatelům drog, jde o dvě čísla časopisu edekontaminace zaměřující se na rizika injekčního užívání a bezpečné užívání jako takové:
http://www.edekontaminace.cz/clanek/1/549/dekontaminace-i_2018-ritual-aplikace.html?warning=kill
http://edekontaminace.cz/downloads/1284654211_deko_harmreduction_2008.pdf
další článek o abscesech zde. Pokud přítel chce, aby mu žíly vydržely, je třeba se o ně starat - bohužel na to nestačí užívat ibalginovou mast (ta tlumí bolest a zánět), ale dlouhodobě nepomáhá. Je potřeba ruce posilovat, aby byly žíly dobře vidět, místa vpichu střídat, dávat si pozor na směr vpichu a úhel (aplikace má být po směru toku krve, nikoli proti, a je třeba vyhýbat se žilním chlopním apod.), svou roli samosebou hraje i uplatnění dalších zásad harm reduction (snižování rizik), tj. třeba užívání desinfekce, zaschnutí, fitrování drogy, pomalý nástřel atd.). Ale to vše s vámi proberou pracovníci kontaktního centra, včetně jiných možností aplikace (místa, způsoby apod.).
Znovu opakuji, pokud má přítel momentáně bolesti, které vystřelují nebo se šíří, zarudnutí, které se zvětšuje, tvrdne, bolí, mění barvu nebo se šíří, urgentně navštivte lékaře! Bylo by škoda přijít o ruku nebo riskovat život.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.