růžová tableta s batmanem
HB
Dobrý den,
u syna v pokoji jsem náhodou narazila na růžové (barva jako ibuprofen) oválného tvaru se symbolem batmana /netopýra. Máte představu o co se jedná? Syn (17 let) je na táboře, takže to s ním nyní ani nemůžeme řešit. Snažila jsem se googlit - dle všeho to pravděpodobně není extáze, našla jsem jen jakousi diskusi na reddit ze které moc chytrá nejsem...
https://www.reddit.com/r/2cb/comments/eg9cak/2cb_report_purple_batmans_so_i_recently_bought/
Poradíte prosím?
Zajímá nás s manželem:
1. Co to je a jak je to nebezpečné
2. Jak máme situaci se synem řešit - odkaz na nějaký vhodný návod pro rodiče.
Mé instinktivní jednání by radilo to rovnou spláchnout do záchodu, ale tím se situace nevyřeší :-)
Předem děkuji,
HB

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Je-li to tak, že se skutečně jedná o uvedené tablety (pod vámi jmenovaným odkazem), pak jde o syntetické psychedelikum 2C-B. Jde o látku podobnou extázi, poměrně dobrý popis účinků najdete například na wikipedii, v angličtině mohu vřele doporučit stránky erowid
Pokud jde o vaše dvě očíslované otázky, pak:
1. jde nejspíš o 2C-B, jehož užívání má velmi obdobná rizika jako extáze. Droga má primárně stimulační účinek, zvyšuje schopnost a pocit empatie, ovlivňuje vnímání (zejména barvy, zvuky). Základem pro bezpenější průběh intoxikace je dobrý set a setting (tedy bezpečné prostředí, kde člověk užívá, a také klidné a positivní vnitřní nastavení). Dojde-li k nějaké nepříjemné události během intoxikace, může to mít na intoxikaci velmi negativní vliv a vyústit v tzv.bad trip, tj. velmi nepříjemné prožívání intoxikace spojené s obrovskou úzkostí, strachem třeba i o život, který může trvat i několik hodin. Následkem intoxikace může být i toxická psychoza, něco jako dočasné zbláznění, které se ve většině případů vytratí po vyprchání účinku. Doba účinku se odvíjí od dávky, zpravidla jde o hodiny. Po užití se mohou dostavit propady nálad, deprese, úzkosti, ale později i flash backy (stav, jako kdybych byl pod vlivem látky, ačkoli jsem nic neužil). Podobné látky se často užívají ve skupině dalších podobně laděných lidí, na párty. Nezřídka se na takové párty tančí a je na místě hlídat si pitný režim, odpočívat, kofein a energy drinky vyměnit za vodu, minerálku. Důležité je nedokrmovat se dalšími tabletami, alkoholem, aby nedošlo ke kolapsu.
2. žádnou jednoduchou radu, jak se synem na téma mluvit, nemáme. Chápu, že hodit tablety do koše, a tvářit se, že se nic nestalo, by člověk ze všeho nejraději, nicméně situace se tím nevyřeší a budete na syna po návratu z tábora dál koukat s podezřením a strachem.
Určitě je dobré si najít čas a společně s manželem se dohodnout, jak budete postupovat dál. Nepřijde mi špatný nápad zajít do poradny, kde byste mohli o situaci mluvit v širších souvislostech a lépe vás pracovníci navedou, kam hovor směřovat. Přeci jenom jste v tuhle chvíli nejspíš v šoku a netuším, kdy se syn vrátí. Pár rad pro vás přeci jenom mám. Můžete se podívat na naše stránky sem (jde o desatero, jak vést konstruktivní rozhovor), případně si pročíst i velmi dobře sepsaný článek o emocích, kterými si rodiče v podobných situacích prochází. A v neposlední řadě odkaz na stránky pro rodiče od Kliniky adiktologie.
Pokud jste z Prahy můžete využít kontakt na naši Poradnu pro rodiče SANANIM, Žitná 52, Praha 1, pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
V pátek mají otevřeno do 3 odpoledne, jiné dny do 5. Volejte, případně nechte vzkaz nebo pošlete zprávu, ozvou se zpět.
Držím palce a přeji hodně sil a trpělivosti.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.