Dítě narkomanů
Ejvi
Dobrý den, prosím o radu. Matka, která má malé dítě, cca 1/2 roku šňupe pervitin a nyní se z toho chce sama dostat doma. Já jí radím navštěvovat ještě AT poradnu, ale ona se bojí, že by doktor z poradny musel nahlásit vše na sociálku a dítě by jí mohli odebrat. Mohli by jste mi to prosím objasnit? Mockrát děkuji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Ejvi,
máte pravdu, že podobné situace bývají komplikované, nejspíš neexistují dvě stejné situace a ani jen jedno správné řešení. Obecně: samotné užívání drog nemusí nutně znamenat, že je o dítě špatně postaráno a vyrůstá zanedbané bez dostatečné péče a podpory, což je z hlediska ponechání dítěte v péči rodiče to zásadní. Teprve podezření na zanedbání péče nebo obavy o jeho výchovu by měly lékaře vézt k tomu, že osloví se svými obavami OSPOD. A tuto povinnost/možnost máme de facto všichni. Stejně tak může na OSPOD přijít i anonymní udání na podezření, že o dítě není dobře postaráno a toto následně musí pracovnice prověřit. Takže pokud kamarádka užívá drogy a chce abstinovat, může jí být naopak v situaci, kdy by jí někdo na OSPOD "udal" právě spolupráce s odbornou institucí k dobru. Předpokládám, že v adiktologické ambulanci, kam by docházela na poradenství, nebudou mít pracovníci potřebu situaci řešit, pokud nebude zjevné, že je dítě zanedbané. Nejde jen o to, zda je dítě relativně čistě oblečené, ale zda je zaopatřené, reaguje přiměřeně, není bito, má jídlo, pití, režim, nějaký hrací a odpočinkový prostor, rodič se mu věnuje a nestará se celý den o shánění drog. Snad je takto moje odpověď srozumitelná.
Jinak vám mohu doporučit prostudovat si web kolegyně Ilony Preslové, která se právě pomoci matkám, uživatelkám, a jejich dětem, dlouhodobě věnuje, ví, jak to chodí na úřadech, ale i v léčbě. S jakýmikoli otázkami je možné se na ni obrátit mailem nebo telefonicky.
PhDr. Ilona Preslová
Telefon: 702 036 237
E-mail: preslova@sananim.cz, pece.dite@sananim.cz
Snad tedy alespoň takto.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.