Máma a drogy
DADA
Zdravím jednou jsem zde psal že užívám jen pervitin. Nic více. Moje máma o tom neví beru ho minimálně , když něco tuší řeknu že je to tráva ale na tu brutálně nadává jedná se podle ní o špatnost , protože je nelegální. Ona osobně pere prášky na bolesti většinou tramal. Menší množství dávky nezvyšuje tak sem to nebral vážně. Dneska sem u ní našel Rivotril. Moje máma mi nadávala , když si myslela že jsem hulil. Ale evidentně nějakou dobu jí v podstatě legální heroin. Snažil sem se jí vysvětlit co je stimulant, co je opium a podobně. Že "těžká droga" je čistě mediální věc že není možné srovnávat extázy a heroin a že ona v podstatě bere heroin poslal jí články a videa kde lékaři mluvili s uživali o tom jak ovládat stimulanty a podobně a jak je heroin konec. Jí to vůbec nezajmá nějaký nápad jak jí říct že i když sem bral něco horšího než trávu že mě přeskočila o mnoho levelů ? že závylost může přijít brzo ? snažil sem e jí zeptat , kde to vzala odpověděla mi že se na to tak vyptávám nejspíš proto abych si dal já. Myslíte že by bylo příliš hloupé k nám domů vzít lékaře aby jí řekl že existují i legální drogy jen jsou místo u kluka v kapuce v parku prostě v lékarně v krabičce ? nevím co dělat

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, DADO,
a díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Pochopila jsem to tak, že sám užíváte marihuanu a pervitin. Nebo jste je užíval v minulost. Je to tak? To ovšem v tuto chvíli řešit nechcete. Soustředíte se na maminku, která užívá tramal a rivotril. Přesto mne zarazilo sousloví "jen pervitin". Přeci jenom vím až příliš dobře, že pervitin má obrovská zdravotní rizika. A ačkoli heroin vyvolává závažnější fyzickou závislost i abstinenční příznaky, v zásadě je méně hepato- i neurotoxický než pervitin. Tak jen opatrně s tím srovnáváním. Není to až tak jednoznačné.
Nicméně to, co píšete o mamince, je vážné. Užívat tramal pod dohledem lékaře bez potřeby zvyšování dávek, případně občasné výměně léků, když je třeba dávky zvyšovat, v situaci, kdy člověk trpí chronickými bolestmi, je z lékařského hlediska zcela v pořádku. Ale máte naprostou pravdu, že užívat rivotril, bez dohledu lékaře a kdo ví, v jakém množství a jak dlouho, už může být hodně nebezpečné.
Rivotril je lék obsahující clonazepam, což je benzodiazepin. Ten je určený primárně k léčbě epilepsie a panické poruchy. Měl by se užívat krátkodobě právě z toho důvodu, že i u něj roste tolerance (k vyvolání účinku je třeba zvyšovat dávky) a rozvíjí se závislost. Jeho užívání ovlivňuje rychlost reakcí, myšlení a schopnost rozhodování, a proto se nesmí v době užívání řídit nebo obsluhovat stroje. Obrovským rizikem je kombinace rivotrilu s dalšími látkami, zejména alkoholem, ale třeba právě i opiáty a dalšími látkami, které tlumí CNS (centrální nerovový systém), třeba jako tramal. Všechny uvedené látky tlumí dýchání a jejich kombinace může vést k zástavě dechu a následnému úmrtí.
Více informací si sám můžete nastudovat například na našich stránkách www.benzo.cz, případně je dát mamince k dispozici, aby si je mohla prostudovat sama.
Bohužel asi příliš nepomůžete situaci tím, že budete maminku konfrontovat, hádat se s ní a přesvědčovat jí, že dělá špatnou věc. Ale můžete se snažit více ptát i naslouchat (kde se k lékům dostala, co ji trápí, že je užívá, skutečně má pocit, že jí to pomáhá, od koho je má, dohlíží na ni lékař apod.?), dejte jí prostor, aby vám mohla říct, co se děje. Zároveň se nebojte mluvit o tom, jak se cítíte - máte o ní strach, uvědomujete si, že se zlobila pro marihuanu, ale z léků máte obrovský respekt, a pokud je nepíše lékař a neužívají se, jak mají, bojíte se, co se s ní děje. Nabídněte jí svůj čas, zkuste spolu něco podniknout, dát jí prostor se svěřit. Pokud znáte rizika léků, mluvte o nich - řízení, rozhodování, kombinování apod. Všímáte-li si nějakých změn chování maminky, mluvte o tom a buďte konkrétní - vidím, slyším, všiml jsem si, že poslední dobou ... a uvidíte, jak bude reagovat.
Bohužel však neexistuje způsob, jak dospělého člověka, který se rozhodl zneužívat léky, od užívání odradit. Jde o její život, její rozhodnutí. Ale je dost možné, že se v životě něčím trápí. A právě čas a prostor, který jí nabídnete, jí pomohou se svěřit, uleví jí a tím získá prostor přemýšlet o tom, zda by nestálo za pokus něco změnit. Kdybyste jí tento prostor nemohl nabídnout vy, možná by využila nějakou poradnu nebo telefonickou poradenskou linku, nabídněte, nechte kontakty "na lednici" a uvidíte, co se stane.
Pražská linka důvěry
222 580 697 - nonstop telefonická krizová pomoc
Snad alespoň takto.
Pokud by vás samotného trápilo užívání marihuany nebo pervitinu i dnes, můžete se ozvat. Budu ráda, když dáte vědět, jestli vám nějaká část odpovědi dávala smysl a jak se situace maminky vyvíjí. Kdybyste si o ní chtěl promluvit osobně, můžete se v Praze obrátit i na naši poradnu.
S pozdravem a přáním hodně sil,
Gabriela Minařík.