Přestávka
Piko43
Dobrý den už sem se vás ptal ohledně aplikaci pervitinu vy ste mi odpověděli že způsob kouření Prez alobal je nejlepší.. Jehlu nechci nikdy zkusit tenhle způsob mi vyhovuje protože to je nejméně rizikové a můžu se kdykoliv dokopavat (kouřím i hodinu) nic méně si chci dát měsíc přestávku protože mi záleží na mém vzhledu asi půl roku fetuju.. Ale ne denně beru s přestávkami a ani ta to neutracim moc peněz vždy se složime s kamarádkou a koupíme tak za 400 a to nám bohatě stačí.. 3 dny zpátky sem dostal zadarmo litrak (za 1000kč) byl sem dobře sjetej ale moje kamarádka která nefetuju mi řekla že by to na mne nepoznala na alobalu to prý na člověku vydet nejde.. No a za 3 hodiny sem se najedl i když sem necítil hlad... Ale moje intuice mi řekla že moje tělo potřebuje jídlo.. Nic méně chci se zeptat jak zvládnout měsíční abstinenci nějaké rady a tipy a taky jak usnout na dojezdu i kdybi na 3 hodiny tak to stačí když chci na dojezdu usnout tak mi v hlavě probíhají všelijaké myšlenky(normální myšlenky) a proto nemůžu usnout potřebujou radu jak vypnout mozek

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Piko43,
díky za dotaz a upřesnění.
Jen pro jistotu bych ráda dodala, že užívat kouřením je sice méně rizikové než užívání injekční, ale i to má svá riziko. A pochopitelně nejméně rizkové a nejlepší je drogy nebrat vůbec. Když už je berete, vyhnete se při kouření některým rizikům spojeným s injekční aplikací (poranění, infekce oběhového systému, přenos infekčních onemocnění). Vdechujete pouze to, co máte na alobalu, pokud nemáte v droze nebezpečné příměsi a daří se vám směs nespálit, je to i relativně bezpečné. Nicméně přesto vdechujete i jiné věci, než jen pervitin, a pořád je to celé hlavně o rozvoji závislosti.
Zdá se mi, že v dotazu máte potřebu naznačovat, že na tom dosud nejste tak špatně - mluvíte o tom, že neužíváte denně, nikdy nechcete užívat injekčně, na droze zvládáte jíst a starat se o sebe a někteří lidé kolem vás nepoznají, že užíváte. Nicméně pravdou je i to, že užíváte jednu z velmi nebezpečných a nelegáních drog, sice né denně, ale poměrně často, nebo se pletu? Sám se bojíte vysazení a možná i máte pochyby, jestli byste to zvládl. Je to tak? I z toho usuzuji, že sám tušíte, že se pohybujete na velmi tenkré hraně psychické závislosti - nějaký problém si uvědomujete, jinak byste nejspíš o měsíční abstinenci neuvažoval. Nebo je to jinak?
Žádnou spásnou radu pro vás nemám. Často lidem funguje mít naplánovaný pevný režim, mít plány na onu dobu abstinence, na čas, který klasicky věnujete užívání. Pomáhá vyhýbat se místům a lidem, které mám s užíváním spojené (takže třeba ta kamarádka, se kterou kouříte), třebas i někam odjet, změnit víc než jen tu jednu věc. Zároveň se zdá, že z dlouhodobého hlediska je dobré porozumět tomu, proč užíváním a co mi užívání dává, ale i bere. Na to se pak můžete zaměřit a pokusit se to pochopit, přijmout, nebo něčím nahradit. V tom může být velkou oporou někdo, kdo vás vyslechne a nesoudí a zároveň nemá potřebu se vám jakkoli zalíbit, je nestranný, hledá s vámi začarované kruhy, ve kterých se točíte, věci, které sám nevidíte, nebo vidět nechcete  - napadá mě poradenství nebo terapie. Máte s něčím takovým zkušenosti?
Další doporučení je pomoci mozku se vzpamatovat a užívat Magne B6 a piracetam, na úzkosti večer by měla pomoci právě psychoterapie, nebo i nějaké uvolňovací techniky (autogenní tréning, focusing apod.), relaxace, ale třeba i popíjení meduňky. Pomáhá pravidelný režim (jak jsem psala výše) a v něm dostatek pohybu na čerstvém vzduchu, sport.
Pravdou je, že nějakou dobu po vysazení budete nejspíš bojovat s chutěmi na drogu, možná i nudou, depresemi, úzkostmi, jednoduše vším tím, co vám "pomáhá" pervitin překrýt. Nejspíš to budou chvíle a situace, ve kterých jste sahal po pervitinu, abyste své prožívání přítomnosti nějak pozměnil - může to být chvíle, kdy vám klesá energie a chcete jí dodat, kdy se chcete bavit a povzbudit pocit radosti a štěstí, nebo naopak kdy máte nějaké pochyby o tom, co bude, jak co zvládnete, kdy jste ve stresu apod. Ale to už zacházím hodně do detaiilů, které se individuálně mohou velmi lišit. Sám možná víte nejlíp, v jakých situacích máte silnou touhu drogu užít. A jak jsem se zmiňovala, pomáhá mít někoho nestranného a neužívající, kdo vás nesoudí a můžete s ním o všem mluvit - a spíše než kamarád nebo kamarádka, které zatížíte starostmi o sebe, by to mohl právě někdo z kontaktního centra nebo terapeut, co říkáte?
V tuto chvíli je to ode mne vše, asi bych jinak zabíhala do detailů, které by k vaší situaci nepřiléhali. Držím palce, abyste ten měsíc abstinence zkusil a využil ho pro sebe na maximum. Kdybyste potřeboval kontakty pokud jde o terapii, napište, a nebo volejte na bezplatnou linku:
NÁRODNÍ LINKA PRO ODVYKÁNÍ NELEGÁLNÍCH DROG
800 35 00 00 po-pá 10-18 h
S pozdravem