Můžu darovat kostní dřeň?
pustoprazdno
Dobrý den,
mám jen dotaz ohledně toho, zda-li můžu darovat kostní dřeň, když jsem příležitostný uživatel drog. Celá třída jsme se totiž rozhodli se zapojit do registru kvůli sestře od spolužačky, která onemocněla. Poslední měsíc užívám tak 2x 3x týdně pervitin (inhalací), někdy i jiné drogy (LSD, trávu, ketamin, mdma apod.). Mám dobrý zdravotní stav a podmínky pro dárcovství splňuji. Jen právě uvažuji zda-li se drogy usazují i ve dřeni a jestli by mě vůbec pustili darovat, když by moje krev byla pozitivní na různé látky. Chci pomoct a ne uškodit a chci se vyhnout toho, že by se ve mě někde v nemocnici/dárcovskem centru dívali jako na smažku, takže mě nenapadlo kam jinam napsat, snad se nebudete zlobit.
Děkuji za přečtení a odpověď

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
vůbec se nezlobíme.
Rozhodnout se tímto způsobem pomáhat je velice hezké. Také je rozumné si předem obstarat informace. Toho si velmi cením. Pokud byste se rozhodl k dárcovství, tak jednak musíte splňovat určité požadavky, které jsou na dárce kladené. Píšete, že jste se již informoval a máte dojem, že podmínky splňujete, ale jste uživatelem drog...
Pro jistotu dávám info o podmínkách i sem: http://www.darujzivot.cz/podminky-vstupu.php
Konkrétní dotazy na toto téma můžete zjistit prostřednictvím emailu pro případné dárce: darci@medicon.cz nebo na telefonních číslech 261 362 359, 261 363 383.
Pokud podmínky splňujete a cítíte se po fyzické stránce zdráv, měl byste určitě před samotným dárcovstvím abstinovat od všech látek. Orientační doba, ve které se dá THC detekovat z organismu je u každodenních uživatelů z krve cca 14 dní, ze vzorku moči cca měsíc, ale může to být klidně i déle (záleží na frekvenci konzumace, kvalitě užívané drogy a na individualitě organismu). Pervitin 3 až 21 dní. Takže vidíte sám, že to není otázka řádu několika mála dní...
Doporučuji před případným darováním být co nejdéle čistý - čím déle, tím lépe (min tak 2 měsíce).
Samozřejmě, že kdyby nastala nějaká opravdu akutní situace, tak tam by byla na místě konzultace s otevřenou komunikací se zdravotním personálem daného pracoviště.
Stačí to takto?
S pozdravem, MK