psychedelika
sima
Moje kamarádka byla jako au-pair v Anglii, odkud ji museli rodiče přivézt zpět do ČR v důsledku špatného psychického stavu. V anglické rodině měla problémy s rodiči dětí, které vyústily jednoho dne, kdy ji vyhodili z domu polonahou. Utekla na nádraží, aby se dostala ke svému příteli, který byl také jako au-pair v nedalekém městě. Zde však v důsledku prožitého traumatu se začala chovat hystericky a byla zadržena policií. Zde ji podezřívali, že je pod vlivem drog. Ona jim řekla pravdu o tom, co se v rodině stalo, ale oni jí nevěřili. Dali ji do vězení a ona asi zkolabovala a policie ji odeslala do nemocnice. Zde jí provedli testy na přítomnost drog, které byly negativní. Po 5 dnech pobytu v nemocnici ji její rodiče odvezli zpět do ČR. Pokud užívá uklidňující léky předepsané lékaři, je její stav lepší. Léky jí však došly a ona je ve velice špatném stavu (střídání nálad, hysterický pláč, strach, úzkost, chvílemi si neuvědomuje co dělá a co říká, poté je nešťastná, že někomu něco řekla a tím mu ublížila, myslí si, že jí nikdo nevěří o tom, co se v Anglii stalo, atd). Navštívila léčitelku, která jí řekla, že jí byla v Anglii pravděpodobně podána nějaká droga, které vyvolala tento její stav a že je třeba ji ponechat bez léků, dokud droga nebude z těla vyloučena, což prý má trvat zhruba půl roku. Na internetu jsem objevila článek o rostlinných drogách, které se jmenují psychedelika a mám pocit, že příznaky, které se u mé kamarádky projevují, odpovídají účinku těchto drog. Máme o ni velké obavy a nevíme, kam se obrátit s žádostí o odbornou pomoc. Jsme z Brněnského kraje. Děkuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
Samozřejmě nemohu posoudit, co se doopravdy stalo, ani jestli obraz odpovídá stavu po intoxikaci psychdeliky, ale je to možné. Pokud vám mohu doporučit, pokuste se obrátit na sdružení Podané ruce v Brně, DS Elysium (kontakt najdete v poradně) a chtějte kontakt na Mgr. Michala Miovského. Myslím, že by mohl poznat, zda je možné aby stav byl vyvolán intoxikací psychedeliky (to že testy byli negativní není rozhodující, protože za 5 dnů se po jednorázovém užití vyloučí opravdu lecos), nebo jestli stav je spíše následkem traumatu a mohl by případně doporučit nějakého vhodného psychoterapeuta.