Pro Gabrielu Koryntovou
Boner1238
Moje stavy mi nejsou zas až tak nepříjemné.. Teď poslední dobou už to zvládám. Už je to o mnohem lepší. Odbornou pomoc bych začal hledat v případě, kdyby moje problémy přetrvávaly třeba ještě 1 měsíc ( kdybych necítil žádnou změnu k lepšímu). Kadžopádně moje stavy mě nějak neomezují a to, že bych z nich měl obrovský strach, nebo že by mě extrémně trápily říct nemůžu.. Nějak mě neomezují a ani se jich nějak poslední dobou nebojím.. Když na to nemyslím, cítím se úplně v pohodě :) Každopádně když na to opět začnu myslet, moje stavy se mě opět vrátí. Mám pocit, že se jedná pouze o flashbacky. Každopádně kdybych zhruba ještě 1 měsíc pociťoval, že se mi moje stavy nezlepšují, nebo že se zhoršují, pak bych začal řešit odbornou pomoc. Ještě mám dotaz : Jak to s těmito "flashbacky" vlastně funguje ? Dá se toho nějak zbavit ? Jak dlouho tyhle flashbacky většinou u ostatních lidí trvají ? Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Ještě jednou vás zdravím Bonere,
jsem ráda, že píšete. Z odpovědi tuším, že se vám vůbec nechce o problému s rodiči mluvit. Možná i proto nyní své rozhodnutí obhajujete, možná i zlehčujete potíže, které máte. Netuším. Ale chápu, že se nejspíš bojíte toho, co by se stalo, kdybyste řekl lékaři a rodičům pravdu. Zlobili by se? Zklamal byste je? Jak by to řešili?
Nemohu vás do návštěvy odborníka nutit, přesto je to moje nejlepší rada a doporučení. Pro zjednodušení by vám mohlo pomoci si sám pro sebe říct, jestli, kdybyste se nebál říci pravdu rodičům a byl plnoletý, byste už odborníka vyhledal? Pokud ano, asi by bylo dobré to skutečně udělat.
Flashback je stav, kdy se vrátí pocity, jaké jste měl při intoxikaci, aniž byste drogu užil. Může se vám to stát kdykoli a kdekoli, třeba i několik měsíců po posledním užití drogy, jednou za celou dobu, ale také několikrát za den. Flasbacky bývají spojovány ponejvíce s halucinogenními látkami, jako jsou třeba LSD, lysohlávky, durman, ale také s marihuanou, extází, pervitinem a dalšími. Každý může vnímat flashback jinak, zpravidla však bývá vnímán nepříjemně. V takovém případě je dobré zkusit abstinovat od všech podobných látek. Flashbacky většinou po čase odezní, ale jak jsem psala - nemusí to tak být. Není-li tomu tak, je dobré navštívit AT poradnu, případně psychiatra. Tak či onak: není dobré flashbacky podceňovat. I když je to výjimečné, může jít o první signál počínajících psychických potíží. A právě to je důvod, proč bych vám návštěvu doporučila.
Sám asi nejlépe víte, co se děje, pokud se takový stav objeví. Možná rychle odezní, možná ale i okolí vnímá, že poslední dny reagujete jinak, nebo se chováte nezvykle. To však takhle na dálku a bez rozhovoru s blízkými, nezjistíme.
Držím vám tedy palce a přeji vám, aby stavy pokud možno vymizely. Nestane-li se tak, držte se svého rozhodnutí, a navštivte v uvedeném termínu odborníka (čekací doby jsou dlouhé, není od věci se objednat dopředu, vždy můžete setkání zrušit).
S pozdravem,
Gabriela Minařík.