Extaze smíchané s pervitinem
Lily
Už dva roky uzivam nepravidelně extázi. Vždy jsem brala půlku za cely vecer a dojezd u mne probíhal vždy jen únavou nebo trochu zhorsenou náladou. Teď jsem měla více jak 1 pilulku a další den jsem nepocitovala nic hrozného. Pak o týden pozdeji jsem měla další pilulku ze stejně várky a rano jsem byla hrozne roztekana, musela jsem pořad cukat nohou, při žádné aktivitě jsem se necítila dobre, nemohla jsem usnout. Stav byl silene silný a trval až 8 hodin. Podobnou situaci jsem zažila, když jsem si dávala půlku jiné extaze a účinek byl poměrně slabý. A potom znovu ze stejně várky jako před tím a účinek byl opět velmi silný, stav trval opět déle a nemohla jsem usnout. Dostala jsem silenou depresy, moje telo nespolupracovalo se mnou a citila jsem se hrozne zvláštně. Chci se zeptat, jak je možné, ze když si vezmu dvakrát stejnou pilulku, tak se stav po ni tolik liší, zajímalo by mě, jeslti v těch koulich nebyl pervitin, protože mi ten dojezd nepřišel v poradku. Podle čeho to lze poznat? Ostatnim se nic podobného po stejne pilulce nestalo, jenom mne. Nebo je něco špatně s mým tělem? Potřebuji to vědět, protože už toto nechci znovu zažít a nikdy bych si pervitin dobrovolně nevzala. Jak tedy probíhá dojezd na pervitinu a na extázi? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Lily,
víte, ono je to s těmi pilulkami složité ... nikdo vám nezaručí složení. Nemůžete se spolehnout na to, že složení pilulek se stejným logem a tvarem (o várce bych skutečně nemluvila, pokud neberete přímo od výrobce) bude mít totéž složení a tedy i účinek. Výroba sice probíhá v laboratorních podmínkách, nicméně nikdo kvalitu ani výsledné složení jednotlivých šarší (várek) netestuje. Nejde o lék, u kterého by vám firma složení zaručila. Byť je jasné, že výrobci se o něco podobného snaží, právě proto, aby si zákazníci pravidelně kupovali právě jejich výrobky.
Netuším, jak je to teď s testování tablet na akcích, ale pokud vím, příliš kvalitní výsledky bych si od činidel, která se tam používala, neslibovala. Skutečný rozbor vám udělá specializovaná toxikologická laboratoř, ovšem pochopitelně většinou na žádost policie nebo odborných a výzkumu se věnujích institucí. O tom, že mívá extázte v sobě i nějakou stimulační složku, se nejspíš ani nemusím zmiňovat, jak jinak by člověk dokázal vydat tolik energie. Nicméně výjimkou není ani to, že obsahují pervitin nebo jemu podobné látky.
Z uvedeného pak vyplývá, že by vaše potíže mohly souviset:
- s tím, že nešlo o totožnou tabletu, jakou jste užila dříve, nebo jakou užili přátelé, jednoduše výrobce nic takového nezaručuje. Vaše tělo i psychika tak reagovaly na složení, které u vás vyvolalo zmiňované reakce. Složky v tabletě mohou vyvolat různé reakce - a to jak na úrovni psychiky, tak na úrovně fyzické (např. alergie), resp. neurologické (neurotoxicita látky vyvolá např. záškuby).
- s tím, že každé užití je jedinečné - ne jen pokud jde o tabletu, ale i o situace a vaše vniřní nastavení. Největší roli by pak hrála vaše psychika a situace, ve které jste užila, která jistě nebyla stejná, jako ta předchozí. Vliv může mít o rodinná a osobní anamnéza pokud jde o psychická onemocnění, závislosti, sebevraždy, deprese a pod. ... ten, kdo má podobnou zátěž v rodině, rozhodně by si měl na experimenty s extází, ale i dalšími drogami, dávat velký pozor. Jakmile pak dojde k podobným špatným zážitkům, často mají  tendenci se opakovat. A to i z toho důvodu, že se jich člověk obává, nepřeje si je a svým způsobem si je tím znovu navodí.
- s tím, že i vaše tělo je jedinečné. Krom toho, že nás ovlivňuje psychika, hrají svou roli i hormony, aktuální zdravotní stav, imunita a alergie atd. Alergické reakce na některou složku nejsou výjimkou. Tabletka sama o sobě může být neurotoxická a záškuby, které popisujete mohou souviset právě s tím. Další věcí je, že každý z nás má nějaké limity. A je dost možné, že pro vás je prostě celá tableta příliš.
- a nebo jde o kombinaci těchto důvodů.
To, že jste zážitek měla jen vy, tedy mohlo, ale také nemuselo, být dáno tabletou, ale vámi.
Pokud se pokusím odpověď shrnou. Tableta může obsahovat i pervitin, vaše podezření je správné. Rozdíl však poznáte jen velmi těžko. Pervitin mívá ve srovnání s extází delší dobu účinku, otázkou je však jeho množství v tabletě. Takže jedinou cestou by byl laboratorní test, který vám nejspíš není dostupný.  Vyhnout se dalším podobným zážitkům můžete pouze tak, že nebudete v užívání pokračovat. Záruka, že se nic takového nebude opakovat, neexistuje.
Pochopím, že to není to, co byste nejspíš chtěla slyšet. Realita je však bohužel taková. Pokud chcete podobné zážitky alespoň do určité míry zkusit eliminovat, držte se několika základních zásad:
- méně je více (užívejte menší dávky, dejte si čas, než začne tableta působit)
- odpočívejte (dávejte si pauzy, doplňujte tekutiny - zejm. vodu, minerální vodu, nikoli energydrinky, kofein, alkohol)
- nekombinujte (ani energy drinky, ani alkohol, ani hulení, nic)
- užívejte pouze tehdy, pokud se cítíte psychicky dobře, jinak riskujete špatný zážitek a pochopitelně i dojezd
- užívejte pouze tehdy, jste-li fyzicky v pořádku a zdravá, tzn. nikdy neužívejte pokud na vás něco leze nebo užíváte-li nějaké léky (ať už jednorázově nebo pravidelně)
- pohoda - nemá cenu riskovat badtrip, pokud se děje něco špatného, něco, co vás trápí, může dojít k tomu, že oproti očekávanému zlepšení nálady, se naopak prožívání zhorší; žádný stres, příjemné prostředí, přátelé
- dohoda - někdo by měl vždycky vědět, co se s vámi děje, a ideálně by ten někdo měl být střízlivý ... pokud by se něco stalo, bylo potřeba volat pomoc, je nutné říct popravdě, co se dělo, co jste užila, jak jste se cítila
Snad pro tuto chvíli alespoň takto.
Kdyby bylo potřeba, znovu napište.
A rozhodně na sebe dávejte pozor! Riskuteje svoje psychické, a podle vašich reakcí i fyzické, zdraví a to máte jen jedno!
S pozdravem,
Gabriela Minařík.