Nesmyslný strach
Zuzka
Dobrý den, potřebovala bych poradit, vyslechnout a zároveň i pochopit. Asi ve 13ti letech jsem začala hulit trávu, vše bylo v pořádku dokud jsem 15ti letech neměla éčko. Druhý den po akci sem pociťovala neskutečný strach a nevěděla jsem z čeho, po týdnu to bylo pryč a až do 17ti let se mi neopakovala. Na konci druhého ročníku jsem s přítelem zkusila poprvé pervitin, myslela jsem si že když to jen zkusím nic se přece nestane a nemůžu být závislá.Jenomže opak byl pravdou, na školu jsem se úplně vykašlala, nechodila tam, lhala jsem, až mě nakonec nepustili k závěrkám. Teď jsem druhým rokem na pervitinu. Od soboty do středy jsme s přítelem jeli každej den.( Nikdy jsem tolikrát po sobě neměla, vždy max jeden den večer a druhý ráno). Po asi třetí noci beze spánku mě hrozně bolely oči a začínala mi mírná halucinace. Přítel byl už unavený tak spát. Dala jsem si ještě sklo (trávu) a šla spát taky jenže to nešlo. Začala jsem mít špatný pocit, pořád jsem se ohlížela a měla pocit jakobych se měla zbláznit. Když se přítel pohnul nebo štěkl pes rozbušilo se mi neskutečně srdíčko, špatně se mi dýchalo, začala jsem se potit a mít neskutečný strach bezmoci. Nemohla jsem jít na záchod, nemohla jsem nic, skoro jako kdybych byla volná, ale prostě nemohla nic dělat. Furt mi bušilo srdce a já začala mít opravdu strach, ale nevěděla jsem z čeho, myslela jsem že zešílím. Asi po půl hodině to začalo odstupovat, ale jakmile se někde něco pohlo zas se mi rozbušilo srdce. Po chvíli jsem už byla víc v pořádku. Vyděsilo mě tona tolik že jsem už spát nešla, prostě jsem si všude rozsvítila, zapla televizi a čekala až bude ráno a přítel se vzbudí. Dočkala jsem se, bylo ráno a já byla v pořádku. S přítelem jsme si šly koupit něco k jídlu. Došli jsme domů a odpočívali. Vzpomněla jsem si na nepříjemný prožitek z noci a zase to začalo, pot, rozbušilo se srdce a já měla strach a nevěděla z čeho. Když jsem to řekla příteli a ptala se jestli se mu to někdy stalo řekl mi že na to nemám a že si to namlouvám. Můj dotaz zní co s tím? Počkat jestli se to bude opakovat. Nebo zajít za doktorem? Čím to může být? ( S perníkem ode dneška končím, chci začít novej život)

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, Zuzko.
Je toho více, na co se dá reagovat. Tak nízký věk pro odstartování užívání návykových látek, je mnohem devastační, ve všech směrech, tedy i po psychické stránce, než u dospělého jedince.
Na dálku nelze úplně přesně odhadnout a také bez vyšetření lékaře, co se s Vámi skutečně děje. Zda jde nějaký somatický problém nebo zda zaútočila psychika.
Stimulační drogy a pervitin obzvlášť, působí anxiogenně. To znamená, že může navodit úzkost a strach bez toho, aby k tomu měla dotyčná konzumující osoba dispozice. Stavy, které jste popsala, nejsou zase až tak neobvyklé. Často slýcháváme od klientů podobné popisování prožívání ,,dojezdů", mnohdy jsou tyto stavy opravdu tak silné, že daná osoba skončí v péči lékaře, protože má pocit, že nemůže dýchat, silně vnímá své srdce (tep, rytmus). Někdy se tímto vlivem silné úzkosti dostanou až do tetanické křeče, které se moc nedá ovládnout vůlí i přesto, že si dotyčná osoba uvědomuje, že je tento způsob přivolán úzkostí nebo jinou nepohodou.
Pokud je má konzumují osoba, úzkostné stavy ještě před tím, než začne pervitin užívat, je tam pravděpodobnost nástupu o to větší. Dalšími konzumacemi tyto stavy sílí na intenzitě. Tyto nepříjemné stavy uživatelé prožívají tak silně, že se bojí o svůj život. Většinou je tyto obavy dovedou díky nepříjemnému prožívání a silné obavě o život k abstinenci. Pokud by ve Vašem případě šlo o tento problém, bylo by na zvážení, zda také pervitin z Vašeho života nevypustit, včetně dalších drog, které tomu nepřispívají...
Jak je to pro Vás reálné, pokud jste s přítelem, který ho také užívá, ho nebrat? Z praxe máme zkušenosti, že to moc dlouho v přítomnosti dalších aktivních uživatelů nejde...
Doporučuji si pořádně odpočinout a nic nekonzumovat (co nejdéle to půjde) včetně alka a THC. Dodržujte pitný režim, ale vyhněte se kávě, colovým nápojům, energydrinkům. Můžete popíjet bylinný čaj z meduňky, ta zklidňuje. Také je důležité doplnit vitamíny a především minerály (hořčík, vápník). Vyváženě se stravujte a udělejte si čas sama na sebe (výlet, procházka, nějaká lehká aktivita). Při tom můžete přemýšlet co byste pro sebe do budoucna mohla udělat více...
Budu ráda, když se ještě ozvete.
Držím Vám palce a přeji, aby bylo celkově lépe, MK