Zolpidem
Lenka
Dobrý den.
Potřebovala bych poradit, jak vysadit zolpidem, abych eliminovala případné abstinenční příznaky. Beru ho 12 let pořád ve stejné dávce 0,5-1 tabletu. Teď mi doktorka oznámila, že už mi je prostě nikdy nenapíše. A že neví, jak budu reagovat na vysazení. Je jí to prostě jedno. Mám posledních pár tablet a mám opravdu strach z vysazení, o když vím, že je to nízká dávka, bohužel dlouhodobá. Už jsem ho kdysi vysadila že dne na den, protože jsem otěhotněla, ale to jsrm3ho brala "jen" 3 roky a půlku tablety. Byla jsem jen nervózní a unavená, ale to mohlo být klidně jen z 1.trimestru těhotenství. Teď se bojím hodně, tak prosím o radu, jak vysazovat.
Moc děkuji.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
5-10mg Zolpidemu se dá vysadit ze dne na den bez jakéhokoliv zdravotního rizika. Tady spíš než o opravdový abstinenční syndrom jde o psychickou složku a strach, že Vám nebude dobře. Právě toto očekávání absťáku a obavy dělají vysazení minimálně o 50 procent těžší, než ve skutečnosti je. Objektivně Vám nic moc tělesně nebude. Nedostaví se žádný život ohrožující stav jako epileptický záchvat ani nezažijete delirium, co jsou stavy, kterých se obáváme, když někdo užívá vysoké dávky, např. několik desítek tbl denně a vysadí najednou. Takže dobrá zpráva je, že Vám nic nehrozí a že vysadit se dá ze dne na den. Horší je tzv. anticipační úzkost, že Vaše psychika se natolik obává vysazení, že si sama nepříjemný oodvykací stav vytvoří. Vy za to nemůžete, někteří lidi jsou citlivější a úzkostnější a na změny reagují citlivěji. To znamená, že Váš subjektivní prožitek vysazení může být nepříjemný. Hlavně po tolika letech užívání jsou podobné obavy a reakce úplně běžné a přirozené. Určitě několik dní nebo i týdnů můžete mít potíže se spánkem. Můžou se objevit úzkosti nebo zhoršení nálady. Všechno ale odezní. Váš lékař by Vám mohl alespoň přechodně předepsat něco nenávykového na zklidnění a na spaní. Používají se například nízké dávky antipsychotik, některá antidepresiva nebo antihistaminika. Taky může pomoct užívat magnesium ve vyšší dávce až 4g denně 2 týdny. Magnesium v téhle dávce mírní úzkost a uvolňuje napětí. Pokud máte ještě pár tbl., tak můžete sama zmírnit negativní psychologický efekt z náhlého vysazení tak, že budete užívat půl nebo dokonce čtvrt tbl Zolpidemu před spaním. Čtvrt tbl je málo na spaní, ale pomůže jako "berlička", než si zvyknete usínat bez prášku.
Nebojte, jak spánek tak i rozmrzelost a úzkost brzy odezní a nebudete Zolpidem potřebovat. Ale jisté nepohodě se nevyhnete, ale není to nic drastického. A klidně radši poproste Vašeho lékaře o podpůrnou nenávykovou medikaci, pokud byste se necítila dobře, abyste se zbytečně netrápila víc než je nutné.
S pozdravem,
VP