fentanyl vs subutex
Lenka
Dobrý den,
moje kamarádka bere fentanylové náplasti. Chce ale přejít na subutex. Má ale strach s absťáku. Někde slyšela, že si může vzít Subutex hned a nečekat, až jí bude špatně. Prý se to týká jen Suboxonu, protože obsahuje Naloxon. Je to pravda?
Děkuju Lenka

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za dotaz.
To je skvělé, že se Vaše kamarádka rozhodla přejít na buprenorfin, lze jen doufat, že legálně získyný, např. z některého ze substitučních center.
Co se týká Vaší otázky, pak Vás musím vyvést z omylu. Bohužel mezi uživateli koluje mnoho mýtů a nesmyslů, které mohou být velmi nebezpečné, a toto je jeden z nich. Naloxon, který je druhou látkou obsaženou v Suboxone se po aplikaci pod jazyk nevstřebává, tudíž nijak neovlivňuje účinek. O co však jde v případě buprenorfinu je jeho mechanizmus účinku. Buprenorfin narozdíl od fentanylu je tzv. parciální agonista/antagonista, tudíž při styku buprenorfinu s jiným opioidem v organizmu dojde k vyvázání druhého opioidu a buprenorfin začne fungovat jako antagonista (klasickým opioidním antagonistou je právě naloxon). Takto buprenorfin způsobí abstineční příznaky. V případě fentanyl vs. bupenorfin je to poněkud složitější. Fentanyl se totiž váže silněji k opioidním receptorům, avšak při vysokých dávkách buprenorfinu může nastat právě výše zmíněný efekt. Ale vše záleží na aktuálním množství fentanylu a buprenorfinu v těle. Z tohoto důvodu bych raději doporučil přechod přes mírné abstineční příznaky a v tu chvíli nasadit buprenorfin v odpovídající dávce - což znovu může být problém, vzhledem k tomu, že fentanyl je podstatně potentnější než buprenorfin či jiné zneužívané opioidy se jeho dávky při přechodu z fentanylu velmi obtížně odhaduje... Bylo by dobré, aby Vaše kamarádka započala spolupráci s některým ze substitučních center, kde by se spolu s pracovníky dohodla na jaké dávce by měla začít a zároveň také jak na ní přejít. Bohužel nepíšete odkud Vaše kamarádka je, tudíž Vám nejsme schopni zaslat kontakty na potenciální substituce, ale pokud budete chtít, můžete nám zaslat PSČ a my Vám kontakty zašleme.
Stačí to takto?
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec