Fentanyl - velký průser
odi et amo
Dobrý den, beru opioidy asi 11 let, z toho posl. roky i.v. a myslela jsem, že mě už nemůže nic překvapit, ale před 10 měsíci jsem přešla na fentanyl (vyvařuju si náplasti) a vzalo mi to vítr z plachet. Předtím jsem byla relativně sociálně stabilizovaná (s podporou rodiny), dnes bez práce, s taškou narychlo sbalených svršků na laciné ubytovně, kde už mimochodem dlužím, bez práce, rodině nemůžu přijít na oči, syna nevídám.
Ta látka je snad od samotného Satana, kombinace nemilosrdných absťáků a krátkého biologického poločasu je šílená, když se před spaním nenapálím fakt pořádně, ráno mě budí absťák - studený pot, návaly paniky...
Opustila jsem všechny koníčky, mysl se točí kolem jediné věci, jediný zdroj dobré nálady je droga.
Vím, že abstinence pro mě není, střednědobou léčbu jsem absolvovala, ale věděla jsem, že jak vyjdu, tak si dám. Zajímalo by mě, jestli mám šanci na substituci metadonem, v tom vidím svou jedinou šanci. Jenže jsem četla, že kapacity v Praze jsou přeplněné a šanci mají dlouho registrovaní klienti s kriminální kariérou a opakovanými pokusy o léčbu (nic z toho nesplňuji). Subáč - myslím si - mě absolutně nemůže udržet. Kdysi jsem si ho na černém trhu sehnala, brala, tak jak se má, nahradila jím morfin - dostala jsem absťák (ok, klasika při přechodu z plného agonisty na parciál). I když pak přestaly odvykací příznaky, pořád mi nebylo na duši dobře, fungovat šlo, ale z donucení. Možná by to bylo jiné na vysokých dávkách od 12mg, ale to už vychází finančně skoro stejně jako ty ďáblovy náplasti. Co radíte?

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Přála bych si, abyste se dala do pořádku, protože jste v situaci, kterou je potřeba okamžitě řešit a sama si to dobře uvědomujete. Hodně mě znepokojuje, že užíváte Fentanyl i.v., protože u Fentanylu je obrovské riziko předávkování a smrti. Ale to všechno víte, teď jde o to, abyste se dostala k pomoci dřív, než se předávkujete nebo se dostanete do bodu, kde už nebude cesta zpět.
Metadonová substituce má sice jistá pravidla, ale vždy se posuzuje vstup klienta do programu individuálně. Už to není tak striktní jako kdysi, měla byste mít nějak prokázanou závislost na opiátech v délce několika let - Drop In udává 4 roky, například stačí doložit kontakt s nízkoprahovým zařízením. Určitě není nutné mít záznam v trestním rejstříku a přihlíží se i na neúspěšné léčby v minulosti a to Vy za sebou už jednu máte. Doporučila bych Vám kontaktovat Drop In, kde je nízkoprahová substituce metadonem a informovat se.
https://www.dropin.cz/2015/06/centrum-metadonove-substituce/
Metadonových center ve v Čechách víc, doporučuju jich obvolat několik.
Pořadníky jsou všude, určitě to není otázka pár dní či týdnů, ale spíš měsíců, než se dostanete do programu. Zavolejte si a domluvte si schůzku co nejdřív, protože tímhle tempem Vám moc času nezbývá.
Co se Subutexu/Suboxonu týče, určitě je jednodušší a rychlejší se dostat do buprenorphinové substituce než do metadonové. Dnes je už běžné, že uživatelé jsou stabilizováni na 16-24mg SBX denně a ani se už netlačí na snižování a vysazování tak jako kdysi. V substitučních centrech je často SBX hrazen pojišťovnou, takže i 3 tbl denně jsou finančně přijatelné, u nás v CADASu klienti doplácí za jedno balení 8mg SBX t.j. za 7 tablet 58 korun, kdybyste užívala 3 tbl denně tak týdně zaplatíte 174 korun a to je rozhodně levnější než fentanylové náplastě, ale hlavně BEZPEČNĚJŠÍ !!!
Při přechodu mezi fentanylem a buprenorphinem není takový problém, jako při přechodu z heroinu na buprenorphin. Fentanyl je sice čistý agonista, ale dá se kombinovat s buprenorphinem bez toho, aby se vyvolal absťák, jak to známe u heroinu nebo morfinu. Takže přechod na Suboxone by pro Vás vůbec nemusel být bolestivý a alespoň byste pak nějak stabilizovaná mohla čekat, až se uvolní místo na metadonu.
Úpřimně, mám o Vás strach. Jako nezbytné vidím u Vás co nejrychlejší přechod na substituci, teď jedno jestli metadon nebo Suboxone a stabilizovat se, hlavně co nejdřív přerušit užívání fentanylu i.v. dřív, než se předávkujete.
Přeji, ať se do nejdřív dostanete k substituci a k pomoci.
Napište, jak se Vám vede případně můžete napsat, kde bydlíte a můžeme Vás nasměřovat na zařízení u Vás v okolí.
S pozdravem,
VP