Drogy v těhotenství
Lenka
Dobrý den, můj dotaz se týká užívání drog v těhotenství.
Na to co jsem udělala, doopravdy nejsem hrdá a strašně se za své chování stydím a provází mě výčitky.
Je mi 30 let, od 15 let kouřim skoro kazdy den marihuanu a příležitostně beru různé drogy. Nejčastěji kokain a MDMA, přibližně dvakrát do roka pervitin,občas diazepam.
Chodím do zaměstnání, žiju spořádaný život, má rodina ani manžel nic netuší.
Nyní jsem v pátém měsíci těhotenství, s miminkem je vše v pořádku.
Hned na začátku těhotenství jsem přestala kouřit cigarety,ale nadále kouřim marihuanu (skoro každý den malé brčko večer).
Začátek těhotenství provázely velké nejistoty a strach (jestli si dítě nechat, jak to zvládnu, atd).
Na konci třetího měsíce jsem se bohužel opět po několika měsících klidu ,,utrhla ze řetězu" a brala tvrdé drogy. Začalo to 100mg Diazepamu, 2 g Kokainu za noc a pokračovalo pervitinem cca. 0,5-1 g.
Po dvoudenni pauze následoval opět několik dni pervitinový úlet (beru přes den,v noci chodím normálně spát,ale moc nejím.) Tento pervitinový úlet se opakoval přibližně po 14. Dnech znova cca. 2 týdny.
Od té doby neberu nic, pouze kouřim marihuanu jako dřív,ale provázíme velké výčitkya strach o dítě.Zejména kvůli kokainu a diazepamu.
Zpětně nedokážu pochopit co to do mě vjelo. Když to na mě příjde, nevidim, neslyším a jediné co chci je fetovat.
Vim,je to hrozné.
Několikrát jsem se i odhodlala a přišla někam do poradny,ale dalsi schuzku vzdy zrusim, protože si reknu ze to prece musim zvladnout sama.
Ted mam strašný strach, ze moje miminko bude nemocné.
Ziji v zahraničí,s mým gynekologem rozhodně nic takoveho řešit nechci, rodina a manžel nic netuší. Jsem si jista ze do konce těhotenství nic brát nebudu, ale mám velký strach o své dítě.
Všechny kontroly jsou v pořádku, zadne problemy nemám, ale přesto se chci zeptat, je naděje, že mé dítě odnese tyto experimenty bez následků, případně čeho se obávat.
Prosím neodsuzujte, opravdu toho lituji.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Naděje, že Vaše dítě bude v pořádku, tady je. A je poměrně veliká, když nebudete mít další úlety. Jistotu budete ale mít až po porodu. Nejvíc rizikový je pro plod kokain, který může způsobit malformace, ale samozřejmě ani jiné drogy nejsou dobré. Bylo by vhodné už do konce těhotenství vydržet a opravdu nic nebrat. Nejlepší by bylo i to brčko vynechat. Vždyť to není na pořád, za několik měsíců porodíte a pak si dělejte, co chcete. Víte, ale teď svým chováním neovlivňujete jenom sebe, ale i Vaše dítě. Dokázala jste přestat kouřit, a to je veliký krok, určitě dokážete alespoň na čas vynechat i ostatní drogy. Moralizovat nechci a ani mi to nepřísluší, narození dítěte je veliká životní změna a pak sama uvidíte, jestli se bude slučovat s Vaším životním stylem, nebo ne. Doporučuju se obrátit na adiktologické centrum v okolí a nestydět se. Od toho adiktologové jsou, aby Vám pomohli, nebudou Vám nic vyčítat a pomůžou Vám přijít si na různé věci, např. proč se Vám tyhle úlety dějí. Bez výčitek, ty ničemu nepomůžou. Naopak to pro Vás může být zkušenost, která Vás někam posune. Nevím, jak je to u Vás v zahraničí, ale v Čechách při porodu dělají matkám toxikologii a při pozitivitě (i jenom na THC) už zasahuje OSPOD, případně pak OSPOD na matky vyvíjí tlak, aby podstoupily léčbu, případně hrozí pěstounská péče a podobně. Pak je celá situace o hodně složitější.
Nebojte, dopadne to dobře, ale nestyďte se si říct o pomoc. Není dobré zůstávat na to sama a zbytečně se trápit, když pomoc existuje.
S pozdravem,
VP