Zpetné vyjádřeníte
Terka
Dobry den. Dekuji za odpoved. Mate pravdu v tom, ze se mi trochu ulevilo, protoze jsem ho videla a ze je relativne v poradku. Jen mam strach, aby se mu neco nestalo nebo aby neco nechytil. Ted se mu narodil syn. Myslela jsem, ze to bude motivace, ale bohuzel. Je to fakt tezky. Mam strach, ze uz je na napravu pozde. Nevim co by ho donutilo, aby sel lecit.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Terko,
rozumím tomu, že je pro vás těžké vidět, jak se syn propadá do závislosti. Ani narození syna ho nepřivedlo ke změně. Tím, že se situace vleče a vy jste už spoustu věcí vyzkoušela, je pochopitelný i váš strach, že už je pozdě. A o to větší smysl mi dává, že když vidíte jakýkoli náznak možné změny, nebo slyšíte slib, chcete mu věřit. Ale většinou se ve výsledku nic nemění, vy jste opět zklamaná, smutná a utvrzujete se v tom, že je vše ztraceno.
Podobné příběhy si zažívá spousta rodičů se svými závislými dětmi. Nejste jediná, kdo něco takového prožívá. A člověku často pomůže slyšet, že si podobnými potížemi neprochází jako jediný. V Praze v naší Poradně pro rodiče proto máme i skupinu pro rodiče. Lidé tam mají možnost mluvit o tom, co se jim povedlo, co ne, co očekávali, čeho se obávali, co bylo nejtěžší, co se jim osvědčilo, jak se cítili. Už samotné sdílení přináší úlevu.
Bohužel vám nikdo neslíbí a nezaručí, že se v budoucnu syn rozhodne s drogami skoncovat. Ale pravdou je, že málokdo z uživatelů nikdy nezatoužil alespoň v skrytu duše po změně. Rozhodnutí je ale na synovi. Vy můžete ovlivnit pouze své chování a postoj k jeho rozhodnutí. Chápu, že vědět, že je v pořádku, je příjemné. Nicméně cena, kterou za to platíte, je vysoká - permanentní stres, opakované zklamání apod. Možná je na čase zkusit jiný přístup. Nevěřit, nedávat, nepodporovat, nenechat se strašit, vydírat, omamovat sliby ... ale trvat na pravidlech, dohodách, klást si podmínky, nastavovat hranice a trvat si důsledně na nich. Taková změna postoje není snadná. Sama jste byla zvyklá roky se synem nějak fungovat a nejspíš jste se točila v začarovaném kruhu s ním. Tím, že změníte svoje chování vy, můžete mu pomoci uvědomit si, že má skutečně problém. A tím, že nedovolíte, aby jeho závislost ničila i vás, si necháte otevřené dveře do budoucna. Ostatně - pocity viny, které lidé za svou závislost mají, většinou nejsou to, co je přivede k léčbě, spíše naopak ... je jednodušší nic neřešit, než znovu druhé zklamat. Takže čím méně šancí ublížit vám synovi dáte, čím lépe budete chránit sebe samotnou, tím lépe pro vás oba.
Držte se a budu ráda, když znovu napíšete. Hodně sil a trpělivosti přeje,
Gabriela Minařík.