závislý přítel
zklamaná
Dobrý den, už nevím kudy kam, náhodou jsem narazila na vaši stránku. Mám přítele 15 let, máme spolu dvě děti. První roky jsem byla mladá a naivní a když asi tak jednou za měsíc nepřišel 3 dny domů, nechala jsem se uchlácholit řečma, že se prostě jen někde opil s kamarádama. Po pár letech jsem zjistila,že je občasný uživatel pervitinu. Mezi tím se nám narodili 2 děti, čas plynul s občasným jeho výkyvem. Nyní poslední tři roky je každodenním uživatelem Pervitinu. Jeho práce je fyzicky náročná a bez této drogy už není schopen ji zvládnout. Podotýkám, že se k užívání nikdy nepřiznal. Takže abych to zkrátila, jinak by to bylo opravdu na román. Žiji v začarovaném kruhu. Pro děti jsem máma i táta, protože tatínka vidí cca jednou za týden. Tatínek je neznámo kde, naštěstí alespoň pracuje, není to jako dřív, kdy trávil noci po hernách a kamarádech,po týdnu se přijde vyspat, občas má snahu a měsíc se snaží, vypne telefon, je jen s námi, je to úplně jiný člověk, ale jen co ho zapne, začíná to nanovo. Asi se ptáte proč s ním jsem. I přesto všechno ho mám ráda a snažím se mu pomoc, věřím v lepší zítřky, ale pokaždý zklame. Okolí ani děti nic netuší, nikdy jsem se s tím nikomu nesvěřila. Jste moje poslední záchrana, lze pro takového člověka ještě neco udělat? Ani já ani děti pro něj nejsme motivace. Nikdo si nedovede představit, co je to za stres a za trápení. Opustit jsem se ho několikrát pokusila, je poté agresivní až nebezpečný, pro ochranu dětí a sebe už to ani nezkouším. Děkuji vám moc za radu, co můžu ještě udělat.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru, chápu Vaše trápení, obavy, zklamání a bezmoc, prožíváte dlouhodobě velmi náročnou situaci, dobře, že píšete.
Máte li být užitečná jinému, pomozte nejdříve sobě, jinak se nic nezmění. Partner, jak rozumím, o léčbě, ani kontaktu s odborníky neuvažuje, znamená to, že nezačnete li jednat, bude se situace zhoršovat.
Přítele nezachráníte, to musí on sám, je čas zachránit sebe a děti, to je zcela nabíledni.
Odpusťte, ale ztratila jste zcela pojem o hranicích, kam až se necháte zatlačit, žijete život závislého, nikoli ten Váš. To je velký kámen úrazu, přijala jste závislostní vzorce chování a s velkou pravděpodobností se stala spoluzávislou, aniž byste návykové látky užívala. Spoluzávislost je nemoc s mnoha negativními dopady, bludný kruh, potřebujete podporu, abyste z něj mohla a dokázala vystoupit.
Spoluzávislí trpí často více, než samotní uživatelé drog. Svými nekonečnými ústupky a chybně volenou podporou, byť s nejlepšími úmysly, umožňují setrvávání závislého v užívání drog a podporují jeho propad. Připravují ho o možná poslední zbytky motivace, brání tomu, aby závislý pocítil důsledky svého počínání a nesl odpovědnost za svá rozhodnutí.
Internetové poradenství má své limity a univerzální návod neexistuje, není nad osobní pohovor.
Doporučuji Vám tedy zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné poradenství a další služby, rodinným příslušníkům, partnerům a blízkým uživatel drog a domluvit si termín schůzky. Nesejde tolik na tom, jestli zvolíte adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo obdobný typ služby.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit a upozorní Vás na chyby, kterých byste se měla rozhodně vyvarovat. Získáte podporu, pomoc a cenné informace, uleví se Vám a budete pevnější v kramflecích.
Rozumím tomu tak, že stále ještě hodláte, přes povody, lži, agresivní a další projevy do vztahu investovat. Dozvíte se, jak s přítelem komunikovat a také jestli a jak se lze pokusit podpořit jeho motivaci k případné léčbě. Znova připomínám, kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může být užitečný někomu dalšímu, tím spíš platí ve vztahu k závislému partnerovi.
Nezůstávejte v tak kritické situaci sama, mohlo by to mít zničující následky. Kromě odborníků se svěřte dalším lidem, nebo blízkému z okruhu rodiny, přátel, myslete na sebe a na děti, čím dříve, tím lépe.
Máte stejně, jako každý člověk, nárok a právo na spokojený život, lidskou důstojnost, radost a kus štěstí.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na vstřícné odborníky v dosahu, obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu služby, zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty, doporučuji Mapu pomoci:
http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy a okolí, využijte naši specializovanou, bezplatnou Poradnu pro rodiče, partnery a osoby blízké:
Poradna pro rodiče, parnery a osoby blízké PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/stimulacni-drogy-historie.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.zavislosti.com/spoluzavislost.php
http://www.zavislosti.com/index.php
http://www.janjilek.cz/knihy/ze-zavislosti-do-nezavislosti-spoluzavisli-a-nestastni
https://psychologie.cz/poradna/pritel-z-rodiny-alkoholiku-spoluzavislost-je-stejne-velky-problem/
http://www.anima-terapie.cz/nase-programy/17-zavisli-na-zavislych
Svépomocné společenství CoDA - Codependent Anonymous/Anonymní Spoluzávislí
http://codependentanonymous.cz/beta/
http://codependentanonymous.cz/beta/vitejte-v-coda/
Kontakty, Skype on-line setkání:
http://codependentanonymous.cz/beta/nase-setkani/
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Zvedněte hlavu, seberte všechnu kuráž a jednejte.
Držím palce, Vám dětem i příteli, kdykoli napište, jsme tu pro Vás.
Amrit Sen