Problémy v průběhu abstinence - pervitin
Mirek
Dobrý den, je mi 23 let a pervitin jsem poprvé vyzkoušel v šestnácti letech. Od toho dne jsem užíval 2 roky jen párkrát do měsíce ale v osmnácti letech jsem do toho spadl a dá se říct že do listopadu minulého roku to byla má každodenní činnost.
V listopadu jsem z toho byl už tak zoufalý že jsem si řekl že takhle už nedokážu a nechci žít. Cítil jsem se tak bezmocně že jsem viděl jako jedinou cestu navštívit svého lékaře a požádat o hospitalizaci v drogové léčebně. Poslala mě k psychiatričce na vstupní vyšetření ale tak jak se se mnou paní doktorka bavila, tak se se mnou ještě nikdo nikdy nebavil. Přesto že nitrozilně jsem drogu nikdy neužil tak se mě ptala na otázky typu ,,Přestaň lhát a ukaž mi kde máš ty vpichy" a neustále vyzdvihovala jaka jsem troska a podobně. (Samozřejmě netvrdím že jsem si takhle dost neponičil život.)
V tu dobu mě to ale hrozně naštvalo, léčbu jsem odmítl a řekl si ,,Tak tohle teda ne! Dnes s tím přestanu a to úplně sám!"
Tohle jsem si v životě ale řekl už hodněkrat ale tentokrát jsem to opravdu dodržel, měsíc a půl jsem sice jen spal v posteli ale po tom jsem si našel opravdu skvělé zaměstnání a abstinoval jsem až do června kdy jsem si o víkendu dal a od toho dne vždy když je pátek a skončí šichta tak mám tak neovladatelnou a nezastavitelnou chuť že pokaždé tomu podlehnu.
Chci se zeptat, pokud na člověka todleto přijde - co má dělat aby dokázal přijít na jiné myšlenky a timpadem tohle bažení přečkal?
Vím, co mi tu chuť spouští - je to jeden z mých nejlepších kamarádů u kterého se vždy sfetujeme a děláme všechno možné. Není problém to že by mě stahoval on ale to že vždy spolu zažíváme tak supr chvíle že hrozně moc chci za ním jít.. Já ale chci změnit svůj život a tak nějak cítím že budu muset naše skvělé přátelství ukončit..
Má druhá otázka tedy zní - jak má člověk s takhle dobrým kamarádem ukončit přátelství? Byl bych moc vděčný kdyby jste mi poradili nějakou větu.. Nebo tak něco.. Je to pro mě opravdu důležité..
Za třetí - Ode dne kdy jsem drogu vysadil tak jsem byl tak šíleně unavený že jsem jenom měsíc a půl spal a ta opravdu extrémní únava mě přešla. Ale stále cítím že doteď nejsem úplně uzdraven protože mám neustálé málo energie, chodívam spát už o půl šesté odpoledne a budim se v 6 ráno stále unavený. Chápu že je to dost individuální ale po jaké době uplné abstinence tohle přejde?
Předem vám děkuji za odpovědi a přeji hezký zbytek dne.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Mirku,
díky za zajímavý dotaz.
Předně gratuluji k abstinenci! Dobrá práce a nikým a ničím si ji nenechte vzít. Ale jednoduché to není, jak píšete.
Kdyby byly univerzální odpovědi na vaše otázky, asi by nemusely být dlouhodobé léčebné programy. Přijde mi jako velká škoda, že na základě jediné špatné zkušenosti s jednou psychiatrou jste zanevřel na všechny ostatní odborníky. Skromně poznamenám, že úspěšně pomáháme mnoha lidem. Ale je to vaše volba a já to respektuju. Nicméně na tyto a mnoho dalších otázek důležitých pro udržení abstinence najdete odpovědi např v terapeutické komunitě, nebo v ambulantním doléčovacím programu.
Na první otázku jste si odpověděl sám - bažení ve vás určitě může onen kamarád vyvolávat. Nicméně zdaleka to nebude jediný zdroj. Pokud s ním přerušíte kontakt - a já vám to jednoznačně doporučuji - objeví se další zdroje chutí. Z kraje anstinence je zvládání bažení o tréninku odpočinku a relaxaci, o jisté míře disciplíny a sebekontroly, o ceně, jakou abstinencui delegujete. Pokud přijde vzpomínka, zažeňte ji. neužívejte si to, jděte od toho. třeba s přispěním různých externích vlivů (ledová sprcha,...).
Kamarádovi řeknětě, že jste si vybral život bez drog, kam - bohužel - nikdo užívající drogy nepatří - protože byste to jinak nedokázal. Tak mu doporučte, ať se zamyslí a pokud se rozhodne také přestat a učiní tak, můžete být spolu po nějaké době opět v kontaktu. Ale vězte, že chutě na drogy budete u sebe navzájem vyvolávat asi navždy.
Kdy se vám vrátí původní energie nevím. jde opravdu o individuální parametr. Nic nezkazíte, když zajdete k lékaři a necháte se vyšetřit (krev, moč). Ať můžete vyloučit, že zdroj poklesu energie není v jiné příčině. Třeba to s drogama vůbec nesouvisí. Pokud ano, žijte zdravě a dočkáte se původní energie.
Zvažte doléčovací program - třeba ambulantně. zde v odkazu máte základní informace - http://www.renarkon.cz/dum-na-pul-cesty-dolecovaci-centrum .
Hodně sil a správných rozhodnutí Jakub Chudomel
Kdy se vám vrátí