Nemoc
Nemocný
Dobrý den, mám hraniční poruchu osobnosti a měl jsem silné deprese se sebevražednými sklony. Díky těm depresím jsem přičichnul k fetu. Díky léčebně už deprese nemám. Je možné, že by se mi vrátili deprese, kdybych si dal vyjímečně jednu extázi?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
díky za důvěru i za dotaz.
Jestli tomu dobře rozumím, máte poměrně vážné psychické problémy, které se vám momentálně daří držet trochu pod kontrolou. Píšete, že díky léčebně jste se zbavil depresí. Nikdo netuší, co by se stalo, kdybyste se k užívání drog  vrátil, byť třeba i jednorázově. Nicméně rozhodně se užitím extáze takovému riziku vystavujete. A právě s ohledem na již stávající psychické potíže, je to riziko spíše vyšší.
Nebylo by lepší soustředit se na to, co se děje teď, že se vám chutě na extázi vrátily? Zkusit tento moment využít ve svůj prospěch a pokusit se přijít na to, co vám v životě chybí, co se to děje a případně hledat bezpečnější cesty, jak svoje potřeby uspokojit?
S vaší anamnézou bych vám doporučila se trvale užívání jakýchkoli návykových látek zcela vyhýbat. Obávám se, že se případným užívání vystavujete o to větším rizikům. Zmínil jste v dotazu deprese, ale také sebevražedné sklony. Extáze ovlivňuje vnímání a snadno by se mohlo ve vašem případě stát, že se psychické potíže zhorší, deprese se vrátí, nebo se objeví potíže nové. Samosebou to také může být tak, že jednorázově se nic nestane, ale stojí za to to pokoušet?
Ať už se rozhodnete jakkoli, dávejte na sebe pozor a buďte opatrný! Držte se s dávkou nízko, nedokrmujte ji, dopředu si dejte jasný limit a neporušujte ho, odpočívejte, pijte a počítejte s nepříjemným dojezdem, kdy se mohou depresivní stavy vrátit. Bylo by dobré, kdyby o vaší anamnéze jak v okamžiku užití, tak na dojezdu, věděl někdo z okolím, a v případě, že by se něco dělo, mohl zasáhnout a poskytnout informace.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.