Kdy se nasazuje substitucni léčba. Je možné,ze lekar predepise substituci po 7 letech abstinence kvuli chutim
D
Dobrý den, prochazim teď soudnim řízením o péči dítěte. Kdy tatinek malý, ktery byl několik let zavisli na heroinu pak 4 roky byl ve vězení a rok v lecebne po dobu našeho vztahu abstinoval. Po narození maly nas opustil skrze malou jsme fungovali normalne,ale poslední nekolik měsíců tatínek malé měl vykyvy nálad byl natekli upoceny choval se divně. Na to konto sem od nej vzala moc a donesla na toxikologii v moči se nasel bupnedorfin a tramadoli. Tatinek maly uvedl do soudní zprávy, že mu lekar predepsal bupnedorfin proto,aby neměl relabs na heroinu a že se prodrobuje občasné substitucni léčbě. Moje otázka zní je možné ze se bupnedorfin predepisuje jen na chutě,aby se clovek navratil do heroinu po několikaleté abstineci. Jak dlouho se drží bupnedorfin v těle? Může se řídit auto pod jeho vlivem? Jakou reakci to působí v kombinaci s tramadolem? Predem moc dekuji za Vaši odpověď Denisa D.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
S interpretací výsledků bych byla trochu opatrná. Buprenorphin se opravdu využívá vrámcí léčby závislosti na opiátech - heroinu nebo i u tramalu, a zároveň hodně klientů na substituci buprenorphinem ho užívá proto, jak říkají, aby opět nespadli do heroinu. Takže ano, užívá se na chutě a jako prevence relapsu. Když někdo pravidelně dochází na substituci a dodržuje ji, neužívá další drogy, tak se považuje v podstatě za abstinujícího.Takže toto je například případ, kdy je možné řídit auto na buprenorphině, nicméně klient by měl rok nebo dva dodržovat pravidla substituce. Na druhou stranu substituce se užívá ve většině případů pravidelně, ne občasně, občas můžu využít buprenorhin např. při detoxu od jiných opiatů, např. heroinu nebo tramalu nebo může jít o občasný abusus, čili zneužívání, které může přejít opět v závislost. V každém případě by neměl mít problém svoje tvrzení doložit lékařskou zprávou od lékaře, který mu předepisuje substituci, nebo z adiktologického centra. Pro soudní účely na vyžádání běžně takové zprávy našim klientům píšeme. Tramal je lék s účinky podobnými jako opiáty a často se zneužívá. Na druhou stranu se i často předepisuje, takže pokud například Vašeho bývalého partnera akutně chytly záda a musel navštívit pohotovost nebo praktického lékaře, tak mohl dostat Tramal od lékaře. Opět, pokud to tak bylo, tak by neměl být problém doložit lékařskou zprávu. Pokud není schopen doložit zprávy, tak se jedná o zneužívání opiátů. Buprenorphin se podle dávky i délky užívání dá detekovat v moči až dva týdny po skončení užívání.
S pozdravem,
VP