Přítel bere pervitin
Ondřej
Dobrý den,
chci se zeptat, jak co nejlépe působit na přítele, který začal brát pervitin. Je to nová známost a k tomu na dálku, takže možnost mám omezenou.
Je z ve snice na severní Moravě a je mu teprve 17. Já jsem dospělý, žiji v Praze. Jsem v kontaktu s jeho matkou, ale ta o tom neví.
S pozdravem,
Ondřej H.

Odpověděl: Amrit Sen
Ondřeji, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaši starost i obavy o přítele. Zmiňujete vztah na dálku, máte pravdu, Vaše možnosti jsou skutečně omezené.
V každém případě, jde o nezletilého dospívajícího člověka, takže jeho rodiče by měli o jeho navýsost rizikovém počínání, ať už jsou mezi nimi vztahy jakékoli, bezesporu vědět.
Řešit chlapcovo užívání tedy není na Vás, ale v rámci možností a zákonné odpovědnosti na rodičích, respektive matce.
Co více Vám napsat..., nevím, neznám souvislosti, kontinuitu Vašeho, ani chlapcova příběhu, natož jeho rodiny.
Nejsem si jist, jestli Vám mám doporučit, abyste na chlapce nějak působil. Na jednu stranu mě zneklidňuje, že před rodinou tak závažnou skutečnost tajíte, na druhou oceňuji, že máte zájem a píšete nám.
Netroufám si ani doporučit Vám, abyste od řešení a vztahu ustoupil, což by mohlo být v současné situaci nejrozumnější a užitečné pro všechny strany, tedy pokud dáte rodině, ideálně i chlapci vědět, co se děje, internetové poradenství má své limity.
V každém případě, jestli se rozhodnete angažovat, než začnete cokoli dalšího podnikat, doporučuji Vám, ale především matce, zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné poradenství a další služby rodičům, partnerům a blízkým uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky.
Přo osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, zkušení odborníci doporučí matce, případně Vám, jak ji řešit, jak postupovat a jakých chyb se vyvarovat. Jak s chlapcem komunikovat, a jak se lze pokusit podpořit jeho motivaci k pozitivním změnám, volbě šťastnějšího životního stylu.
Tyto informace můžete matce předat, nebo nám může bez obav napsat. Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města matka bydlí, rádi vám kontakty na adiktologické ambulance, AT poradny a kontaktní centra v okolí a dosahu, obratem pošleme.
Pokud je matka chlapce rovněž z Prahy, můžete využít služby naší specializované Poradny pro rodiče a osoby blízké:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Stačí takto?
Přeji Vám, chlapci i rodině vše dobré,
Amrit Sen.