Jak přinutit k léčení
Sun
Dobrý den, mám babičku,která s dědou začala pít až když se odstěhovali na vesnici, do té doby nikdy nepila. Děda kvůli alkoholu zemřel a mám strach o babičku, aby nedopadla stejně. Vždy má své období, tři týdny je střízlivá dá si třeba dvě skleničky vína ve vinném sklipku ale nepokračuje to, druhý den se stará o domácnost a pracuje na zahrádce. Pak ale přijde období,kdy zas dva týdny pije v kuse. V tomto období je dost zlá, nikam nechodí, nenakrmi ani zvířata, všechny pomlouvá, lže, sedí celý den na sedačce a mluví si pro sebe (chvilkami to vypadá že s někým). Už si s ní nevíme rady. Léčit se nechce,když ji ve střízlivosti řekneme co dělala, nevěří nám. Když jsme ji natočily tak mavla rukou a omluvila že, že už pít nebude. Poradíte prosím, jak ji navést k tomu, aby se sama chtěla jít léčit? Předem děkuji.

Odpověděl: Amrit Sen
Sun, zdravím Vás,
díky za důvěru, chápu Vaši starost a obavy. Žádný univerzální návod neexistuje a internetové poradenství má své limity.
Ideální by bylo motivovat babičku k tomu, aby navázala kontakt s některou z bezplatných odborných služeb, ať už se zdravotnickou, nebo nestátní.
Chápu to tak, že podporu a pomoc potřebujete v tomto čase především Vy a rodina, abyste věděli, jak se k situaci postavit a seznámili se s možnostmi, co lze v náročné situatuaci dělat, jak s babičkou komunikovat, jakých chyb se vyvarovat a našli v ní smysluplnou polohu.
Doporučuji Vám začít tím, že zavoláte do nejbližšího zařízení, služby, která poskytuje bezplatné poradenství a pracuje s rodinami a blízkými lidí, závislých na alkoholu a domluvila, domluvili si termín osobní schůzky.
Nesejde tolik na tom, jestli zvolíte adiktologickou ambulanci, AT poradnu, případně kontaktní centrum, nebo obdobný typ služby.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit a co můžete pro babičku, ale především pro sebe, užitečného podniknout, protože kdo nedokáže "ošetřit" sebe a pomoci sobě, těžko může být platný někomu dalšímu, v souvislosti se závislou babičkou to platí dvojnásob...
Kromě jiného Vás odborníci seznámí s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit motivaci babičky alespoň k naprosto nezávaznému kontaktu s odborníky, se kterými si může prostě jenom popovídat. V ideálním případě, ale to velmi předbíhám, si může, stejně, jako Vy, domluvit průběžnější konzultace, ze kterých může vzejít úleva a start cesty ke stabilitě.
Je velmi těžké a často zbytečné, někoho přesvědčovat, aby se šel léčit. Ideální je, když  na to závislý přijde sám. Léčby z donucení, nejspíš víte, mívají pramalou šanci na úspěch. Navíc, babička má odžito a zaslouží si důstojnost, jako každý jiný. Jestli se cítí spokojená a nastolený životní styl jí vyhovuje, nezbývá než respektovat její rozhodnutí, byť může být z Vašeho pohledu velmi smutné.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na odborníky v dosahu obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, sami, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Jak jsem psal, bez babiččiny touhy po změně, rozhodnutí a konkrétních kroků k úzdravě, podpořených vytrvalým úsilím, se přes Vaše přání, nebo nátlak, nezmění nic. Naštěstí pro všechny se setkáváme s podobnými příběhy lidí, kterým se navzdory věku, nebo bez ohledu na něj, daří a podařilo uzdravit, stále jich přibývá.
Další možností jsou návštěvy mítinků svépomocného společenství uzdravujících se a uzdravených závislých AA - Anonymních Alkoholiků, kde se díky vzájemné podpoře, sdílení zkušeností, 12 ti krokovému programu a skutečnému přátelství, daří mnoha generacím závislých na celém světě, úspěšně dlouhodobě abstinovat:
AA - Anonymní Alkoholici CZ
https://www.anonymnialkoholici.cz/
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Jsme tu pro Vás, přeji klidný zbytek léta,
Amrit Sen.