Deprese?
Viki
Dobrý den, cca rok užívám pervitin pouze rekreačně. Většinou párkrát do měsíce. Ale poslední dobou mi nedělalo problém dát si nejen o víkendu,ale třeba ráno před prací trošku. Dá se říct,že většinou nemám žádný dojezdy, spíš jen podrážděnost popř. nevolnost. Začali se mi dít takový dá se říct depresivní stavy,když si dám víc dní po sobě,tak jsou ty deprese klidně celodenní, jsem schopná se s brekem sesunout na zem a dostat se do takovýho stavu,že nemám chuť žít. A docela mě začíná trápit,že to poznává i rodina, začínají se ptát na věci, jestli se něco děje. Je to závislost?Nebo je to vůbec způsobené perníkem?Nebo si mám prostě jen zajít na psychiatrii?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, Viki.
S drogami je to vždy dost ,,ošemetné" a nikdy nejde nikomu zaručit, jak brzy návyk přijde. Na látku pervitin se psychický návyk vytvoří velmi snadno a rychle, stejně tak může odstartovat plno psychických potíží...
Zde vám kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku
* potíže v kontrole užívání látky
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti, pokud v ní ještě nejste a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, zda Vám za to stojí...
V případě dalších doplňujících dotazů, klidně napište kdykoliv znovu. Pokud byste si chtěla o Vašem užívání a stavech, které jste zmínila, s někým osobně pohovořit, rádi Vám poskytneme vhodné kontakty (postačí napsat jaká města, by připadala v úvahu).
Mějte se zatím hezky a buďte opatrná.
S pozdravem, MK