Pomoc pri odvykani na Tramalu
Tereza
Dobrý den, prosím Vás, obracím se K Vám s prosbou s odvykáním na Tramalu. Abych to zkrátila - brala jsem cca 2roky 400mg denne Tramalu v tabletkách. Sama jsem od prosince 2018 zacala s odvykáním -peclive jsem si vse zapisovala - do Únoru 2019 jsem se dostala na polovicní dávku, pak jsem pomalinku snížila na 140mg a nyní - celý květen jsem zhruba na 130 az 160miligramech. Bohuzel se mi to ted uz uplne zastavilo a nemuzu snížit - porad stagnuji na těchto davkach, můžete mi prosim PORADIT JAK MAM VYSNIZOVAT TEDY NA NULU? Slo to dobře, ale opravdu pod hranici 130mg se mi nedari dostat!? Mohla bych poprosit o jakekoliv Vase zkusenosti jak to sama zvladnout? Co by mi ted třeba pomohlo? (vitaminy atd.)? A také další ma prosba na Vas je : zacala jsem užívat Cipralex - beru 2tydny davku 5 mg denne. Je to tak spravne s temi antidepresivy? Nebo hrozi mi nejake nebezbeci při kombinaci? - rikala jsem si totiž, ze prave s temi antidepres. bych mohla snaze vysadit Tram uplne?
Mockrat Vám dekuji za Vasi pomoc a alespoň nejakou radu - rada bych to totiž zvladla sama. Dekuji. Tereza

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Je dobré se zamyslet, proč se Vám nedaří překonat stagnaci na 130-160mg. Co se děje, jaké máte nepříjemné pocity či abstinenční příznaky, které Vás nutí se i po snížení opět vracet na tuto dávku? Jistým nepříjemným pocitům se nevyhnete nikdy, s tím je potřeba počítat a v jistém smyslu "se překonat". Často jde spíš o psychickou nadstavbu než o opravdové tělesné abstinenční příznaky, co je někdy o dost těžší překonat než nepříjmné tělesné pocity. Jsou to obavy, že Vám bude špatně? Je to úzkost, narůstající napětí, neodbytné a vtíravé myšlenky, že si musíte dát? Jiná cesta než pokračovat v postupném snižování není. Na detoxe by se postupovalo tak, že by se tramal nahradil buprenorphinem (Subutex, Suboxone) a ten by se stejně postupně snižoval a vysadil. Tramal by se moc neměl kombinovat s Cipralexem. Tramal (ale i jiné opiáty) zvyšují sertotonin a při kombinaci s inhibitory zpětného vychytávání serotoninu (SSRI, např. Cipralex) hrozí vznik serotoninového syndromu. Osobně jsem se s tím v praxi nepotkala u pacientů s touhle kombinací léků, ale je dobré na to pamatovat. Co by Vám pomohlo - no jedině udělat si rozpis vysazování a striktně se ho držet. I kdyby Vám bylo špatně, tak abstinenčí příznaky jsou přechodné a odezní. Vždy nakonec odezní. A nejsou život ohrožující. A pak vydržet. Dá se užívat magnesium proti křečím či napětí, při bolesti běžné analgetika typu Brufen, při pocitu na zvracení Degan nebo Torecan, ale oba jsou na předpis, pak proti průjmu je vhodné Imodium, ale postačí i obyčejné černé uhlí, na křeče trávicího traktu No-Spa. Na uklidnění nebo na spaní bez receptu toho moc není, v lékárně se dá koupit Persen, lék na přírodní bazy, nebo můžete zkusit čaj meduňka, kozlík .... Když Vám to doma nepůjde, tak můžete zvážit detox. Není to ostuda ani nemusíte mít strach, právě naopak, myslím, že by Vám to šlo rychle a skoro bezbolestně, protože by odpadla psychická nadstavba - často zabírá změna prostředí, pocit, že je o Vás postaráno, kdyby bylo nejhůř a taky fakt, že to má v rukách někdo jiný - někdo, s kým nemůžete smlouvat, jako sama se sebou, a to myslím v dobrém. Až vysadíte, pak zjistíte, že to nebylo až tak hrozné, ale někdy to prostě doma nejde.
Přeji hodně úspěchů, s pozdravem
VP