Pomoc v mojí (alkoholické?) situaci?
M. A.
Dobrý den, rád bych využil Vaší poradny, ačkoliv moje situace možná není úplně běžná. Popíšu ji v krátkosti. Předem díky za jakoukoliv odpověď! Jsem tak nějak na počátku středního věku (brzy 40 let), šťastně ženatý se dvěma dětmi, s prestižním zaměstnáním, nyní opět žijící s rodinou v Praze po 9 letech v zahraničí. S opakovaným pitím alkoholu jsem začal v dobách vysoké školy (tehdy víno při občasné party či "tahu", velmi ojediněle nějaký panák, pivo až od netypických 32 let). S nástupem do zaměstnání se má konzumace alkoholu zpravidelnila, mimo jiné i proto, že patří ke společenským záležitostem okolo mého povolání. Domnívám se, že nebyla resp. není výrazně vyšší než český průměr (který je, pravda, sám o sobě relativně vysoký). V praxi to znamená, že jsou večery doma, kdy vypiji 1-3 piva či dvě tři sleničky vína (někdy se svými alespoň pár loky připojí i žena), nebo mimo domov s kolegy, přáteli či partnery, kde vypiji třeba 4-5 skleniček vína resp. obdobné množství jiného alkoholu. Přitom je zhruba stejný počet večerů, kdy zůstanu zcela bez alkoholu. Přes den piji výjimečně, když to předpokládá příležitost jako třeba společenský oběd. Ráno resp. dopoledne nikdy. Kde je tedy problém? Stalo se mi opakovaně o večerech doma, že z pár skleniček byla celá lahev vína, následovaná třeba ještě jednou standardní dávkou whisky či koňaku "na dobrou noc" - přitom bez následků do dalšího pracovního rána a dne. Co však vnímám problematičtěji je následující. V posledním roce či dvou jsem se při večerních příležitostech několikrát (v souhrnu cca 7-8 krát) nezastavil tam, kde mám dost. Někdy v tom hrály roli nečekané faktory (otevřený bar s 9 druhy ušlechtilé whisky, nebo kolega neustále nuceně doplňující skleničky apod.), což ovšem není omluvou. Výsledkem byla silná opilost, vždy s návratem domů, ale v nepěkném stavu a párkrát s výpadkem paměti. Několikrát také doprovázeno "incidenty" po cestě (ztráta resp. krádež telefonu apod.). Při takovýchhle posledních událostech jsem si už myslím dokázal problém v podstatě jasně uvědomit a chci věřit tomu, že mám nově vybudovanou určitou mentální obranu proti dalším možným takovýmto situacím. A to bez radikálních řešení typu kompletní abstinence, která by jednak nebyla snadná vzhledem k mému pracovnímu i soukromému prostředí (upřímně, alkohol v menších dávkách v některých společenských prostředích prokazatelně pomáhá), jednak se nechci připravit např. o ryze estetický chuťový požitek z dobrého vína. Nicméně na 100% si svojí novou rezistencí být jist nemohu. To, spolu s přáním manželky, mě vede k tomu, abych Vás takto konzultoval. Mám přitom v zásadě 3 otázky: 1. Co popsaná situace říká o mém vztahu k alkoholu, resp. o jak vážný alkoholismus se podle Vás může jednat? 2. Existují nějaké praktické rady nebo pomůcky (či třeba i medikace), které by mi pomohly se správným určením momentu "už dost"? 3. Takováto komunikace přes web či po emailu má své jasné limity - znáte tedy místo, které bych případně mohl osobně navštívit a získat hlubší poradu, přitom bez ztráty anonymity? Díky za trpělivost se čtením tohohle všeho a moc doufám v odpověď. Budu moc vděčný!

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, M.A.,
díky za dotaz.
Váš dotaz jsem četla několikrát a vlastně se trochu sama sebe (a teď už i vás) ptám: v čem je podstatné to, jak někdo jiný ohodnotí váš vztah k alkoholu? Možná se vejdete do nějakých limitů, možná už budete za hranicí. A co potom?
Podle všeho máte okénka, kdy nevíte, co se dělo, několikrát za rok jste se nedokázal zastavit tam, kde byste chtěl, sám máte pocit, že pijete víc, než zdrávo, než si původně říkáte ... nestačí to? Vypadá to, že máte docela jasno. Nebo se pletu? A dokonce bych řekla, že jste to dobře odhadl: pití je v tuhle chvíli něco, co vnímáte jako problém, a je to důvod, proč jste napsal k nám a dokonce se rozhodl nějakým způsobem hlídat. Nepíšete konkrétně jak, jen že nejde o abstinenci. A proč ne? Kdybyste ale přeci jenom stál o nějaké vyhodnocení, konkrétní rady a tipy, zkuste si udělat testy dostupné na těchto webech (odkazy níže). Jde o stránky, za kterými nestojí žádní šarlatáni, testy jsou kvalitní a standardizované. Samotné stránky, na které vás odkazuji ,jsou plné i další rad, tipů, odkazů a kontaktů. Takže neváhejte se pustit do čtení.
www.suchejunor.cz - záložka "otestuj se"; jde o snahu zpopularizovat abstinenci v průběhu jednoho měsíce - února - kdy si můžete sám nebo v partě vyzkoušet měsíc abstinovat; ale stránky nabízí krom testů i rady pro blízké osoby, tipy pro ty, kdo pijí víc, než by rádi apod.
www.alkoholik.cz - zde jsou hned 4 testy; a neuvěřitelný zdroj informací, ale i kontaktů a odkazů
www.alkohol-skodi.cz - test tady, stránky Národního monitorovacího střediska, odkaz na mapu pomoci, poradenskou linku apod.
A uvidíte sám, k jakým závěrům dojdete.
Rad a pomůcek na určení momentu "a dost" se určitě také pár najde a dost pravděpodobně na ně narazíte i na výše uvedených stránkách. Za mě je nejspolehlivější si prostě dopředu říct, kolik vypiju a toho se pak držet. A pokud na sebe chcete skutečně dohlédnout, po dobu jednoho měsíce si o tom dělejte poznámky. Návod, jak na to, najdete na dalších zajímavých stránkách - tady. Původně jde o test abstinence, vy to můžete pojmout jako test kontrolovaného pití.
A poslední věc - kontakty na někoho, s kým byste si mohl osobně promluvit ... pokud si rovnou nevyberete nějaké kontakty z webů (existují už i online programy, online poradny apod.), které jsem uvedla výše, můžete se obrátit například na naši Adiktologickou ambulanci, pražskou Animu nebo Kliniku adiktologie,m resp. jejich ambulanci.
Adiktologická ambulance SANANIM
mobil: 724 521 913
Žitná 1574/51, Praha 1
tel.: 724 521 913
e-mail: klinika@sananim.cz
Adiktologická ambulance na Klinice adiktologie
Klinika adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze
Apolinářská 4
128 00 Praha 2
Telefon: 224 968 208
E-mail: poradna@adiktologie.cz
Anima - terapie, z.ú.
Apolinářská 4a
128 00 Praha 2
mobil: 777 113 387
pevná: 224 968 239
e-mail: info@anima-terapie.cz
Kontaktní osoba: Hana Barešová, sekretářka sdružení
K dispozici pondělí - čtvrtek od 9 do 15 hodin, pátek 9-12. V jiný čas prosím zanechte zprávu v hlasové schránce nebo zašlete SMS.
Z vlastní zkušenosti vřele doporučuji vyzkoušet si akci "suchej únor" ...  docela to za to stojí. Chápu, že je nezvyk se do něčeho takové pustit, ale s ohledem na popularitu akce by to nemuselo budit v okolí velké vášně - jde o zdraví, experiment a konec konců - je to jen jeden měsíc ... tak proč to nezkusit?
A jestli jste odhodlaný zajít si promluvit osobně do ambulance, neváhejte s objednáním. Většina služeb je zdarma, jsou velmi diskrétní, jen čekací doby mohou být delší - takže doporučuji objednání neodkládat.
Snad tedy aspoň takhle.
Držte se a budu ráda, když napíšete, jak jste v testech dopadl, nebo co vás z uvedených odkazů oslovilo.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.