Pomoc
Koryn16
Dobrý den, chci se zeptat, jak mám pomoct kamarádovi, který začal brát prášky na sklidnění jako je Lexaurin a podobně. Mám o něj strach, je teď úplně jiný člověk, nikdy jsem ho neviděla brečet a teď se rozbrečel, kvůli ničemu, pořád udržuje oční kontakt, vůbec nevnímá, co říkám atd.. pořád mi opakuje, že to bude dobrý, že se z toho dostane až se odstěhuje.. a to všechno, kvůli holce..

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Koryn16,
díky za dotaz.
Pomáhat je možné jen tomu, kdo o pomoc stojí a kdo si uvědomuje, že má nějakou potíž. A byť chápu, že se cítíte bezmocně, je vám ho líto a ráda byste mu pomohla, je to kamarádův život a rozhoduje o něm on. A kdo ví, třeba právě jemu skutečně pomůže to, že se odstěhuje?
Nepíšete nic o tom, jak se na celou věc dívá kamarád. Z dotazu není jasné ani jak velké dávky léků užívá, případně jaké další léky nebo látky bere. Není jasné, zda má léky na předpis, a v případě, že ano, zda a jak se svým lékařem o potížích hovoří. Lexaurin je lék, který rozhodně není dobré užívat dlouhodobě. Ale přesto jsou situace, kdy je jeho nasazení považováno za vhodné. A takhle na dálku jen těžko soudit. Pravdou zůstává i to, že podobné léky skutečně mají vliv i na to, jak se člověk chová, reaguje, obzvlášť pokud se medikace nasazuje.
Pokud vám na kamarádovi záleží a skutečně máte o jeho zdraví obavy, řekněte mu to. A nebojte se mu na rovinu říct, co vidíte a čeho jste si všimla. Stejně jako jste to popsala v tady dotazu. Držte se popisu, nehodnoťte. Ale klidně navrhněte, že ho ráda doprovodíte k lékaři nebo psychologovi, kde by si o všem nejprve mohl promluvit a možná hledat i jiné cesty, než je užívání léků, které jsou při dlouhodobém užívání nebezpečné.
Snad tedy v tuto chvíli alespoň takto.
Pokud byste potřebovala, napište znovu, jak se situace vyvíjí. Případně kdybyste měla zájem o kontakty na zařízení fungující v dané lokalitě, napište, které větší města jsou vám/kamarádovi dobře dostupná.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.