Pomozte mi prosím zhodnotit situaci
JulienDust
Dobrý den, potřebovala bych názor odborníka...
Zajímalo by mě, jestli mám zaděláno na problém, nebo zda-li už problém mám.
Po otěhotnění čtvrtým rokem nazpět jsem přestala brát pervitin který jsem brala nitrožilně tři roky. Od té doby už jsem se ho nedotkla. Zato jsem tak rok a půl zpět začla denně kouřit marihuanu. Tu bych já osobně za problém nepovažovala, přes den jí nekouřím, před synem bych si to nedovolila, kouřím až večer před spaním. Tak a teď tedy k tomu problému - nějakou dobu piju, dřív jsem nikdy nepila. Nejdřív jsem pila jen o víkendech, teď jsem začala denně. Vypiju večer tři piva a dva panáky vodky. Také někdy zneužívám Oxazepamy které mi předepisuje psychiatr (na psychiatrii jsem vedená od mých jedenácti let kvůli těžkým depresím), také beru pravidelně jiné psychiatrické léky které brát musím (antidepresiva, antipsychotika a stabilizátory). Těch oxazepamů si někdy večer vezmu tři až čtyři, na to samozřejmě hulím a posledních pár dní tedy i piju. Také se ke mně dostal teď nově i kratom - měla jsem ho za poslední dva týdny asi čtyřikrát. Pak se musím zároveň přiznat i k příležitostnému užívání MDMA - to pouze tak dvakrát ročně a jenom v případě kdy mám celý víkend pro sebe a nemám u sebe syna.
Mám slušného přítele který tvrdý drogy nikdy neměl, máme svůj byt, oba pracujeme, já se starám i o domácnost aby vše bylo v pořádku, uklizeno, čisto, navařeno. O syna se starám bych řekla velmi dobře, věnuju se mu jak nejvíc mohu - beru ho na výlety, všelijaké akce s dětmi, doma si s nim tvořím, čtu, dbám na zdravou stravu atd...
Jenže teď mám zkrátka pocit že ty večery si už neumím střízlivá představit. Psychiatrovi se bojím cokoliv říci, mám strach že by na mě zavolal sociálku nebo něco takového.
Jsem špatná matka a člověk když si tyhle věci nemohu odpustit? Cítím se hrozně provinile. Ráda bych s tím něco udělala, ale na 100% vím že marihuany se nedokážu vzdát. Achjo. Díky moc za odezvu.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, JulienDust,
díky za důvěru, se kterou jste se na naši poradnu obrátila. Chápu, že v situaci, kdy užíváte látky, které popisujete v dotazu, a k tomu máte malé dítě, obáváte, co by se stalo, kdyby se o tom dovědělo okolí. Takže ještě jednou díky za důvěru a za odvahu, se kterou jste všechno popsala.
Podle mého názoru, je situace už hodně závažná. Podle toho, co píšete, tak se zatím nic vážného (ve smyslu nějaké nehody, ohrožení zdraví vašeho nebo syna) nestalo, ale podle mě se k nějakému průšvihu obrovskou rychlostí blížíte. Kombinace látek, které užíváte, už ja takový koktejl, že se v něm těžko zorientujete ohledně toho, co způsobuje co. Látky se navzájem ovlivňují, jejich účinek může být dost nevyzpytatelný a to, že vám nějakou dobu něco nějak fungovalo, neznamená, že to tak bude fungovat i dnes nebo zítra. Stačí, abyste měla nějakou virozu, změnila pořadí, byla ve stresu a náhodou užila větší množství a průšvih může být tady. A to ne jen v podobě, že byste ráno nevstala s dobrou náladou, ale že byste nevstala vůbec. Kombinace oxazepamu a alkoholu je velmi nebezpečná. Antidepresiva a anxiolitika s alkoholem se také různě kříží, nemluvě o marihuaně ... těžko říct, co vám tenhle mix s chemií v hlavě dělá. Nedivila bych se, kdyby ve výsledku váš stav na dojezdech vlastně zhoršoval ... což asi sama brzo pocítíte.
To, že zvládáte péči o syna i domácnost je skvělé, a trochu uklidnit vás může to, že samotné užívání drog není důvodem k odebrání dítěte. Ale stačí, aby si někdo něčeho všiml a oznámil to sociálce a kontroly máte na krku. I to samotné je nepříjemné.
Vy si ale krom toho výrazně zahráváte se svým zdravím - a to jak fyzickým, tak psychickým!!! A já si říkám, že právě to, že jste k nám napsala, že se bojíte, že by mohlo jít o problém, cítíte se provinila a máte strach, co by se dělo, kdybyste se přiznala, je dobře. Znamená to, že si přeci jenom uvědomujete nebezpečí!
Spousta psychiatrů, kteří se věnují zároveň i adiktologii (tj. závislostem), má v péči pacienty, kteří v minulosti užívali drogy a nyní abstinují. Řada z nich užívá medikaci na úzkosti, deprese nebo jiné psychické problémy. A stává se, že se sem tam dostanou do situace, kdy se k drogám nebo nějakému zneužívání léků nebo alkoholu vrátí. Často to souvisí s nějakou životní krizí, stresem, emocemi, tím, že podcenili péči o sebe samotné. Dokážu si představit, že být doma s děckem je v tomto směru celkem podobné - člověk se stará o dítě, o sebe až tolik ne, ubíjí ho stereotyp, často je vlastně sám. Předpokládám, že o užívání všeho možného neví ani partner, nebo?
Často pomůže už to, že si s někým o všem promluvíte. Co začít třeba tím, že se svěříte partnerovi? Pak třeba začnete docházet na terapie, případně upravíte denní režim, začnete se o sebe starat, a nejspíš se upraví či změní medikace. Kdyby to bylo komplikované, není od věci zvážit na nějakou dobu i pobyt na detoxu v nemocnici, kde si odpočinete a pod dohledem doktorů vysadíte.
Nicméně smysl cokoli z toho má jedině v případě, kdy přiznáte, jak na tom jste. Jestli se obáváte, co by se dělo, kdyby se psychiatr dověděl o tom, že hulíte nebo užíváte oxazepam a alkohol, můžete se ho zeptat, v jakých situacích se na sociálku obrací a pokud se váš psychiatr závislostem nevěnuje, můžete si najít nového. Ale pokud to jen trochu jde, a máte v toho současného důvěru, zkuste to promyslet. Sehnat dnes psychiatra a dostat se k němu v nějaké dohledné době je velmi komplikované. Ale kdyby byl potřeba nový kontakt, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pokusila bych se nějaké kontakty poslat - ať už na psychiatra nebo terapii či poradenství.
Snad tedy alespoň takto. A rozhodně budu ráda, když se ozvete, jak na tom jste.
S pozdravem a přáním odvahy,
Gabriela Minařík.