Drogy a menenie závislosti
Silvia
Dobrý večer, chcem sa opýtať, ak sa niekto liečil na závislosť na heroine a kokaine, teraz občasne požíva alkohol a vtedy je agresívny väčšinou, chodí do kasína napr 526 krát za dva roky. Je to v poriadku ? Ak sa nazýva naďalej abstinujúci závislý ? Je abstinujúci takýto človek alebo je mu treba odborná pomoc ?

Odpověděl: Jiří Tupý
Zdravím Vás Silvio,
na otázku, kterou pokládáte, není jednoduché odpovědět. Ptáte se, jestli člověk, který se léčil ze závislosti na heroinu a kokainu, se může i nadále považovat za abstinujícího, jestliže pije alkohol a svůj čas a peníze věnuje hazardnímu hraní.
Existují výjimky - lidé, kteří se vyléčili ze závislosti na drogách a např. občas pijí alkohol, aniž by se na něm stali závislí. Existují také lidé, kteří dokážou užívat drogy "kontrolovaně", tedy nepropadnout se úplně do závislosti se všemi jejími důsledky - to jsou však také výjimky. A většinou bývá nesmírně těžké, mnohdy spíše nemožné, dostat se z užívání nekontrolovaného do toho kontrolovaného, které dovoluje člověku fungovat (alespoň dočasně) v běžném životě, mezilidských vztazích atd.
Vy popisujete člověka, který byl závislý na heroinu a kokainu, léčil se a "vyměnil" svou závislost za jinou. Myslím, že jste situaci správně vystihla v názvu svého dotazu - i podle mého názoru se může docela dobře stát, že dojde ke změně závislosti, kdy člověk nahradí jednu drogu za jinou drogu, případně jiné návykové chování - říká se tomu přesmyk závislosti. Pro člověka, který již jednou byl závislý, bude již napořád existovat vyšší riziko, že si vypěstuje novou, i když třeba jinou závislost, resp, závislost na jiné látce, jejíž podstata může však být velice podobná.
Z toho vyplývá, že člověk, o kterém mluvíte, rozhodně není abstinující. Nelze takto na dálku diagnosticky posoudit, zda je na alkoholu již závislý. Na druhou stranu po něm bývá agresivní, což je určitě varovný signál. A pokud navštěvuje casino v takové frekvenci, jakou jste uvedla, pravděpodobně by byla na místě odborná pomoc. Otázkou je, zda on sám o ni v tuto chvíli stojí.
Stála byste o konzultaci s odborníky z adiktologických služeb Vy sama? To je také možné. Můžete si v dané věci udělat více jasno, rozhodnout se, jak se k dotyčnému zachovat atp. V případě Vašeho zájmu Vám rádi zašleme kontakt na služby ve Vašem okolí.
S pozdravem
Jiří Tupý