závislá dcera
Alice
Dobrý den,má 20-letá dcera kouří Marihuanu. Přišli jsme na to zhruba před dvěma lety ještě na střední škole,poté to vypadalo,že přestala. Nicméně teď jí opět kouří a přiznala se nám,že užívá i Pervitin,prý zhruba půl roku,ale že už s tím chce přestat. I sama navrhla,abychom jí každý týden dělali testy. Bydlí s kamarádkou a už po několikáté se nám stalo,že se neozývá,nebere mobil,kamarádka už také ne. I jsme tam několikrát byli zaklepat,ale neotevírá nám,i když víme,že je doma. Pomoc jsme jí nabídli i řekli,že jsme rádi,že se svěřila a že má u nás dveře vždy otevřené. Už jsem zoufalá a šílím strachy. Nevím jak dál. Moc děkuji za odpověď a přeji krásný zbytek dne.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Alice,
a děkuji vám za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Ráda čtu, že jste dceři nezabouchli dveře před nosem, naopak jste dokázali i v tak těžké chvíli ocenit její přiznání a říct, že u vás má dveře otevřené. Stejně tak ale chápu vaše zoufalství a strach.
Podle toho, co píšete, to vypadá, že dcera není schopná udržet si práci, nedošla na prohlídku, neotevírá vám, nekomunikuje (nejspíš to bude i souviset s tím, kdy je a kdy není pod vlivem), zároveň to vypadá, že neužívá jen ona, ale možná i kamarádka, píšete, že dokonce zcizila nějaké peníze, což ukazuje, že překračuje další a další hranice. Na stranu druhou tvrdí, že by ráda s drogami přestala. Takže co s tím?
Samozřejmě není ve vaší moci mít dceru pod kontrolou a zařídit, aby drogy neužívala. Rozhodnutí je v první řadě na ní. A právě tahle bezmoc bývá pro rodiče nejtěžší.
Vy jí můžete pomoc tím, že budete nastavovat a hlídat hranice, trvat na dohodách a ukazovat, že byť je to její život a její zodpovědnost, záleží vám na ní. To se ale snadno řekne, těžko udělá, a často je těžké si pod tím i něco konkrétního představit. I proto v podobných situacích doporučuji zajít si popovídat do poradny - jednak si tam ulevíte od strachu, bezmoci, pocitů viny, zároveň získáte informace o možnostech léčby v dané lokalitě a kontakty, kam by se mohla dcera obrátit. Navíc se budete moci připravit na rozhovory s dcerou, s kolegy probrat, co je pro vás v tuhle chvíli důležité, na čem trvat, jak takové věci dceři sdělovat, jak jí ukázat, že jí máte ráda a přitom nesouhlasíte s tím, co dělá, jak jí ukázat, co se s ní děje, co vidíte, čeho si všímáte a zároveň se vyhnout výhružkám, ultimátům, vydírání, které nefungují. Pomáhá mluvit o tom, co vidíte, slyšíte, co se skutečně děje, v klidu, bez velkých emocí, krátce, mluvit o tom, jak se cítíte vy.
Poradny tohoto typu jsou v každém větším městě, fungují velmi diskrétně a zdarma, stačí jen zavolat a objednat se. Co vy na to?
Zde (na konci článku) najdete jakési základní desatero, jak mluvit s dítětem, které užívá drogy ... berte to jen jako inspiraci, dceři je přeci jenom 20 a není to školák. Informace o pervitinu najdete tady.
Snad tedy alespoň takto.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.