Potíže s dýcháním
Filip
Dobrý den je mi 22 4roky kouřím trávu a teď poslední rok dva si snupnu pervitin, vím že je to špatně a asi sem si vsugeroval nějaké stavy že když si zahulím i když zrovna nesnupu tak cítím jak mi přeskakuje sem tam srdce.. mam sevřený žaludek a Třešti mi hlava.. jednou sem dva dny nespal na to si zahulíl a cítil sem jkobych odcházel začal sem lapat po dechu a měl pocit že mi srdce praskne... Nějak sem to rozdychal a usl.. dál sem si menší pauzu .. znova si málo snupl v pátek .. sobota neděle sem jen hulíl v pondělí sem byl čistý a šel do práce a začalo se mi strašně špatně dýchat a měl sem pocity na odpadnutí.. nicméně sem to překonal.. a uz to nikdy nechci zažít tudíž se vším končím.
Otázka je můžu mít následky i když skoncuju a mohl sem umřít?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Filipe,
to je dobrá otázka, ale bohužel odpověď je mnohem komplikovanější než by se mohlo zdát. Jednak by to chtělo nějaké pořádné vyšetření, abyste měl jistotu, že jste v pořádku po fyzické stránce, hlavně pokud jde o kardiovaskulární systém. A druhá věc je vaše psychika - sám píšete, že jste si vsugeroval nějaké stavy ohledně přeskakování srdce spojené se sevřením žaludku a třeštěním hlavy. Mohlo jít ale také o stav, který souvisel s vaší psychikou, třeba o panický záchvat nebo jiný psychický problém. Nebylo by to u pervitinu v kombinaci s hulením nic neobvyklého.
Samosebou je možné, že šlo jen o jednorázové záležitosti, které se už nikdy nezopakují, obzvlášť pokud se již k užívání nevrátíte. Ale stejně tak je možné, že se budou stavy v budoucnu vracet i při užití čehokoli jiného nebo i za střízliva.
Takže zaprvé: doporučuji nechat se řádně fyzicky vyšetřit. Jde o to, aby se vyloučili problémy s oběhovým systémem a srdcem. Stává se, že někdy se díky užívání drog potíže provalí. Je to dané hlavně tím, že srdce a oběhový systém dostává v souvislosti s užitím stimulancií hodně zabrat. Ideální je říct narovinu, co se dělo. Případně alespoň popsat podrobně příznaky. Vyšetření by bylo na místě i v případě, že se nehodláte k užívání vracet. Prostě z preventivních důvodů.
Pokud by se stavy vracely i mimo užití, pak se co nejdříve objednat k psychiatrovi (se znalostmi z oboru závislostí, v případě potřeby mohu doporučit). Pokud by šlo o psychické následky, nejhorší je nechat je přejít do chronické fáze. Dlouhodobě zanedbáváné potíže se léčí skutečně velmi komplikovaně a jejich léčba bývá i poměrně vleklá. A s ohledem na dlouhé objednací lhůty bych se na psychiatra obrátila hned, jakmile by se stav dvakrát třikrát zopakoval i mimo užití.
Snad tedy alespoň takto.
Budu ráda, když dáte vědět, jak se daří a jak se situace vyvíjí, případně jak jste se rozhodl. Kdyby bylo potřeba, znovu napište.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.