Marihua a alkohol
Marzena
Dobrý den chcela jsem se zeptat mám dceru který už je 18 let. Od přibližně 5 let kouří marihuanu a v poslední době začala pít alkohol. Můžu ji jako matka oddat na léčení i když už ji bylo 18 let? Děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
předpokládám, že 5 let je překlep a dcera hulí od 15 let.
Ale k věci - dostat dceru do léčby proti její vůli je s ohledem na její věk téměř nemožné. Zkušenost ukazuje, že nedobrovolná léčba není ani příliš efektivní.
Co ale můžete, je s dcerou otevřeně hovořit o tom, jak situaci vnímáte vy. Vyhněte se slzám, ultimátům, výhružkám, které nechcete dodržet, vydírání, křiku a hádkám. Držte se popisu a mluvte o tom, co vidíte, slyšíte, cítíte (myslím teď doopravdy zcela konkrétně, např.: všimla jsem si, že chodíš domů později, bývá z tebe cítit alkohol a marihuana, motáš se, nepamatuješ si, o čem jsme se bavili, nebavíš se se mnou skoro vůbec, je mi to líto, neplníš, co jsme si dohodli, sice pořád zvládáš školu, ale bojím se, jak to půjde dál; vím, že je to tvůj život a tvoje rozhodnutí, ale mně se to pití a hulení nelíbí, mám pocit, že už to nezvládáš a protože tě mám ráda, mám o tebe strach) a navrhněte pravidla a dohody, které by měly platit bez ohledu na to, co dcera dělá (opět konkrétně např.: pojďme se domluvit, v kolik budeš chodit domů; jaké budeš mít doma povinnosti, podle kterých poznám, že aspoň nějak funguješ; nechci, abys domů kohokoli vodila apod.). Velmi bezpečně můžete mluvit o svých obavách a pocitech. Není třeba je příliš rozebírat, ale říct, jak se cítíte vy, je zcela na místě - mluvte o tom, čeho se bojíte, co je vám nepříjemné, a zmiňte i to pěkné, co bylo a že máte dceru ráda a záleží vám na ní.  A zároveň se nezapomeňte postarat sama o sebe - tzn. jestli nemáte nikoho, s kým byste mohla potíže sdílet, objednejte se do poradny. (to bych ostatně doporučila každému rodiči, který je v podobné sitauci); a nepodřizujte svůj život potížím dcery - jednoduše si dovolte o sebe pečovat.
Snad tedy alespoň takto. Kdybyste stála o kontakt na poradnu, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.