Algifen
Janis
Dobrý den,
měla bych takový dotaz. Dostala jsem na předpis kapky Algifen - na menstruační bolesti, které mívám dosti silné. Mám závislost na alkoholu, ale nyní už tomu bude 6 let, co jsem se tohohle "démona" nedotkla. Přesto mám strach, aby se mi třeba nevytvořila nějaká tolerance, závislost na této látce.
Mám také přítele, který kdysi měl závislost několik let na tramalu, pak rok na fentanylu. Nyní taky už pár let abstinuje. Žijeme spolu.
Přítel mi tvrdí, že algifen je neškodný, pokud se dodržuje dávkování, apod. Přesto mám trochu pochybnosti, protože jeho maminka, ač je doktorka a předepsala to, tak právě ona měla strach z toho, aby to prý ve společné domácnosti on nenašel...potom zase vyšlo najevo, že to prý bylo tím, že si někde něco na internetu přečetla.
Prosím o radu, abych si mohla udělat na to názor, a v případě mens. bolestí, mohla tak místo algifenu užívat zase ibuprofen. Přijde mi, že algifen (15 kapek po 5 hodinách) mi už ted moc neúčinkuje jako poprvé :(, ale hlavně mi jde o mou abstinenci i přítelovu. Přítel je nedostudovaný medik, tak jsem si říkala, že by tomu mohl rozumět a přece by to neriskoval. Ale znáte to, závisláci mívají různé způsoby uvažování, a ne že bych ho chtěla podezírat, ale přeci jenom. Jde mi o bezpečí jak pro mě, tak pro něj. A nechci se spoléhat na nějaké pseudo-vědecké články na netu. Už jednou jsem vám psala dotaz, a moc dobře jste mi poradili. Tak vkládám do vás opět důvěru, že i teď je to dobrý nápad se o tom s Vámi poradit. Hezký den. J.

Odpověděl: Amrit Sen
Janis, zdravím Vás,
díky za důvěru. Je fajn, že píšete a o svou nezávislost pečujete, hýčkáte si jí, máte můj neskonalý obdiv a respekt.
Nerozumím tomu, proč lékařka, matka přítele, která předpokládám o závislosti vás obou ví, kolem léku dělá takové "vlny". Dobře víte, že otevřená komunikace ve vztahu, kde je jeden z partnerů závislý, natož oba, je jednou z podmínek, jak žít spokojeně a abstinenci udržet.
Znamená to, že jestli máte mít kvůli léku tajnosti a dělat "ofuky", tak raději pryč s ním. Algifen není zdaleka jediným lékem, který Vám může od menstruačních bolestí ulevit.
Nejsem lékař, ale podobně, jako Vy i partner, jsem prošel závislostí, které se mi před mnoha lety, s podporu odborníků a svépomocného společenství uzdravujících se a uzdravených závislých, podařilo úspěšně nasadit ohlávku a stejně jako Vy dobře vím, že čert nikdy nespí.
Algifen sám o sobě z mého pohledu závažné riziko nepředstavuje, sám jsem ho, po podrobné konzultaci s lékaři, užíval na vnitřní bolesti, faktem je, že pouze nárazově. Algifen je analgetikum, ale nikoli opioid, opiát. My ale víme, že máme dispozice k závislostnímu chování i tam, kde je pro většinu zdravých lidí bezpečně.
Tedy, máte li pochybnosti, nejistoty a špatný pocit z tajností před přítelem obavu, že byste Algifenem, respektive čímkoli, mohla svoji, nebo abstinenci přítele, ohrozit, riskovala ztrátu důvěry, spokojenosti a osobního i společného štěstí, není přece co řešit!
Doporučuji Vám probrat situaci ještě s lékařkou, která Vám lék předepsala, nebo s jiným lékařem, před kterým nemusíte nic skrývat a nechat si případně napsat jiný, "bezpečný" lék.
Existuje jich více, než jen Ibalgin, Ibuprofen a Apo-Ibuprofen, které sice zabírají, ale mají při častějším užívání neblahý vliv na žaludek a trávicí soustavu.
Přeji Vám i příteli vše dobré, ať se daří!
Amrit Sen