Marihuana a dusevni onemocneni
Radek
Dobrý den, uzivam už marihuanu denne cca půl roku a k tomu trpim depresí (ještě než jsem zacal uzivat marihuanu)
Je u mě pořád šance, že mi marihuana odstartuje schizofrenii, pokud mám predispozice? Nevim o nikom z rodiny kdo by trpěl nějakým psychickým onemocněním, ale clovek nikdy neví. Jak je to s toxickou psychozou a marihuanou, zpusobuje jí? popr jak dobře se léčí? Děkuji za odpoved.

Odpověděl: Amrit Sen
Radku, zdravím Vás,
díky za důvěru, dobře, že píšete. Chápu, že Vám může účinek THC někdy momentálně ulevit od depresí, úzkosti.
Při potížích, nebo předpokladech, které zmiňujete, Vám ale rozhodně užívání marihuany nedoporučuji. V dlouhodobějším horizontu, nebo i po jediném nepříjemném zážitku v souvislosti s intoxikací, existuje mimořádné riziko, že se Vaše deprese ještě prohloubí, nebo upadnete do toxické psychózy. Možná nebudu daleko od pravdy, že jste podobnou zkušeností už prošel.
Nikdo s predispozicemi k schizofrenii, by neměl užívat psychotropní látky. Mezi nejrizikovější patří halucinogeny, psychostimulanty a THC, obsažený v konopných drogách. Znamená to, že by se mohlo stát, že se nadobro zblázníte, a to i po minimálním množství "materiálu". I přes případnou psychiatrickou léčbu, byste se pak nemusel do konce života úplně uzdravit, a to i v případě, že už byste nikdy žádné drogy neužil.
Píšete, že rodinné predispozice nemáte, deprese, o kterých píšete, rozhodně predispozicí jsou, ať už mají jakýkoli původ.
Užití THC tedy může toxickou psychózu vyvolat. Většinou do několika hodin po vystřízlivění postupně vymizí. Stává se, že toxická psychóza nastartuje psychickou poruchu, rozvine, nebo prohloubí psychické onemocnění, které trvá a je třeba ho léčit, většinou psychoterapií v kombinaci s přechodným, nebo dlouhodobým užíváním vhodných léků, antipsychotik, případně neuroleptik, nebo antipresiv, atd.
Každý, pokud se rozhodne užít drogu, by měl být v dobré zdravotní, tělesné i psychické kondici i náladě, odpočatý, najedený, dodržovat pitný režim, drogy nekombinovat, včetně alkoholu, "nedokopávat se" (nepřidávat si), a intoxikaci absolvovat v příjemně příznivém prostředí, neprotahovat ji. Následně si odpočinout a na co nejdelší čas, aby umožnil organizmu se zregenerovat a snížil riziko vzniku závislosti, další užití drogy odložit.
Stačí takto?
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
https://www.substitucni-lecba.cz/novinky/toxicka-psychoza-v-zajeti-stihomamu-435
Více se o marihuaně, rizikách, psychických problémech a dalších souvisejících tématech, dočtete na našem webu "Končím s hulením":
https://koncimshulenim.cz/o-marihuane/
https://koncimshulenim.cz/
Kdybyste měl ještě nějaké "otazníky", neváhejte se doptat, jsme tu pro Vás.
Přeji Vám vše dobré, buďte na sebe opatrný,
Amrit Sen.