Přítel bere pervitin
lenkovina
Dobrý den se svým přítelem jsem již přes tři roky. Již v začátcích jsem věděla, že si občas pevitin dá (1 za tři měsíce) Poté se to ale začalo nenápadně stupňovat až jsme se rozešly. Asi 4 měsíce na to jsme zase byly spolu samozřejmě mi sliboval pořád dokola že s tím skončí ultimata nepomáhaly výhrůžky prostě nic... Teď je to skoro každý týden a já ho prostě nedokážu přesvědčit že má problém a akorát se vždy pohádame a je chvíli klid o jakékoliv pomoci nechce ani slyšet podotýkám že já si nikdy nic v životě nevzala a ani on předemnou... Náš vztah je založen na lžích a všechno jen kvůli fetu mám sto chutí ho opustit, ale nejdřív bych chtěla vyzkoušet mu nějakým způsobem pomoct

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, lenkovino,
díky za dotaz.
Píšete, že partner užívá drogy, frekvence jeho užívání postupně rostla natolik, že jste se rozešli, ale po nějaké době jste se k sobě vrátili. Vy byste mu ráda pomohla, ale zároveň vidíte, že nic moc nefunguje.
Paradoxně právě rozchod by mohl být tím impulsem, který dovede přítele ke skutečnému zamyšlení nad tím, čím vším za drogy platí. Ale stejně tak se pro něj nic změnit nemusí. Vy rozchodem jasně stanovíte hranice, za které už nechcete jít, ale zároveň riskujete, že s ním ztratíte kontakt a budete sama.
Ve vztazích se snadno stává, že i v případě, kdy drogy užívá jen jeden z partnerů, druhý je tzv. spoluzávislý. Spoluzávislý nedokáže ze vztahu odejít byť ho současná situace ničí. Nejčastějšími důvody jsou pocity viny, výčitky, obava ze ztráty kontroly, strach ze samoty apod. A tak sice vyhrožuje rozchodem, vydírá, ale beztak ve vztahu zůstává.
Vy v tuhle chvíli můžete příteli říct, že ho máte ráda a záleží vám na něj, ale že neschvalujete jeho chování a proto se budete chránit. Bezpečné a srozumitelné je mluvit o svých pocitech a obavách a o tom, co vidíte a slyšíte, čeho jste si na chování u přítele všimla. nechtějte po něm vysvětlení, ale držte se popisu. A hlavně si zkuste sama pro sebe říct, co je pro vás ve vztahu přijatelné a co už nikoli, a toho se pak skutečně držte. Nemá cenu dávat ultimáta, vydírat, kontrolovat nebo vyhrožovat. Nic z toho, jak už jste evidentně sama zjistila, nefunguje. Co kontrolovat můžete, je vaše vlastní chování a rozhodnutí, nikoli ta přítelova.
Někdy je těžké takové rozhodnutí udělat. Pomoci pak může promluvit si s někým nestranným, který vás nebude soudit a hledat chyby, ale bude mít pro vás pochopení a společně s vámi bude hledat řešení, jak s přítelem mluvit. V Praze bych vás odkázala na Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog. Nejste-li z Prahy, napište, která větší města máte dobře dostupná, pošlu vám kontakty.
S pozdravem
Gabriela Minařík.