Droga?
Lili
Dobrý den, mám podezření na užívání drog u blízkého člověka,nalezena bankovka, která je poškozená nejspíše rolováním, nosí ji stále, krabička od léků na tlak a v ní vždy jeden nespecificky lék bílé barvy(kulatý, někdy menší, jindy větší).Časté popotahovani, smrkani, nekrvaci, zdali se mi i oteklé ruce, hodně mluví, pozpevuje, občas mi přijde zaseknutý a často žvýká žvýkačku. Poradíte o jaký druh drogy, pokud to tak je, mohlo jednat a co dělat?

Odpověděl: Amrit Sen
Lili, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše znepokojení a obavy, ale s minimem informací, takto na dálku, nedokážu já, ani nikdo jiný, určit zda, natož jakou drogu blízký užívá. Srolovaná bankovka by tomu mohla napovídat, ale další signály, které jste zachytila, jsou dost rozporuplné.
Oteklé ruce bývají častěji projevem dlouhodobějšího nitrožilního užívání opioidů, nebo chcete li, opiátů, mezi jejichž zástupce patří, kromě heroinu a dalších, také substituční léky jako Subutex a Suboxone, které se na rozdíl od většiny z nich, distribuují v tabletách, které si po rozdrcení a filtraci mnoho uživatelů aplikuje nitrožilně.
Proti tomu stojí zmiňovaná bankovka, není mi jasné, co znamená "poškozená, nejspíše rolováním". Pokud by blízký drogu šňupal, šlo by spíš o psychostimulanty, jako jsou například pervitin a kokain, jejichž uživatelé však zpravidla otoky rukou netrpí. Častěji však výrazně žvýkají, a tak dále...
Srolovanou bankovkou lze ale opiody kouřit, zpravidla heroin a opium, bankovka je pak z vnitřní rolované strany "očouzená" a výrazně zapáchá. Lze tak kouřit i pervitin, ale bez zjevného poškození a zápachu takto používané bankovky. Oteklé ruce může mít i uživatel opiodů, který je kouří, zpravidla však po dlouhodobějším užívání.
Tablety, které jste viděla, mohly být i benzodiazepiny, tím spíš, že byly různě velké. Mohlo jít například o Rivotril, Diazepam, Lexaurin, Hypnogen, Neurol, Xanax, nebo další léky, patřící do této skupiny hypnotik, zklidňujících léků. Ty se však užívají zpravidla per-os, čili polykáním, méně často injekčně a velmi výjimečně šňupáním.
V úvahu připadá i to, že blízký, jako většina dnešních uživatelů, užívá více typů drog najednou, pak by to mohlo "sedět". Možné však rovněž je že Váš blízký žádné drogy neužívá.
Pomohlo by, kdybyste popsala další projevy, nebo změny v chování dotyčného a rozhodně i to, o jakého blízkého jde, jestli partnera, rodiče, potomka, nebo kamaráda, abychom mohli odpověď lépe zacílit a případně Vám doporučili další postup.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost-drog.html
http://poradnaprorodice.cz/
http://poradnaprorodice.cz/9-rad-rodicum.html
http://poradnaprorodice.cz/9-rad-rodicum/4/4-jak-poznm-e-bere-drogy.html?pg=1
http://poradnaprorodice.cz/9-rad-rodicum/7/7-dneska-to-prasklo.html?pg=1
http://poradnaprorodice.cz/9-rad-rodicum/8/8-jak-mu-meme-pomoci.html?pg=1
http://poradnaprorodice.cz/9-rad-rodicum/9/9-dostane-se-z-toho-vbec-nkdy.html?pg=1
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/opiaty.html
http://www.drogovaporadna.cz/opiaty/heroin.html
http://www.drogovaporadna.cz/opiaty/subutex-reg;-(buprenorfin).html
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka.html
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka/benzodiazepiny.html
Nikde nezmiňujete, že byste se dotyčného prostě zeptala. To je přeci ten první, nejpřirozenější nástroj, jak se něco dozvědět a dát blízkému najevo své obavy a znepokojení, strach o něj i o sebe, ať už by se situace měla dál odvíjet jakkoli.
Další možnost, kterou máte, je situaci osobně konzultovat s odborníky, pracovníky některého zařízení, které poskytuje služby, poradenství a konzultace blízkým uživatelů návykových látek, bezplatně i anonymně. Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, budete mít rozhodně větší možnosti, jak se dozvědět a více, a jak v takové situaci postupovat, jak s blízkým komunikovat, jakých chyb se vyvarovat a jak v náročné situaci "ošetřit" sebe.
Pokud byste měla zájem, napište, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na nejbližší adiktologické ambulantní programy, AT poradny a kontaktní centra obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Do zmíněných zařízení je nutné nejdříve zavolat a domluvit si konkrétní termín schůzky.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, nabízím možnost využít služeb naší specializované, bezplatné Poradny pro rodiče, partnery a blízké:
Poradna pro rodiče, partnery a blízké PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak si stojíte, jak se situace vyvíjí a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám i blízkému vše dobré,
Amrit Sen.