Marihuana a stavy
Bananek
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat.. Asi před 5 měsíci jsem si zahulila každý večer, ale vždy jsem měla dobré stavy a jen jsem se smála. Teď už ale tak dobré stavy nemám s je mi vždy zle. Mám vždy pocit úzkozti , motá se mi hlava a nedokážu ovládat tělo.. máte nějaké rady, jak znovu vrátit dobré stavy ? Předem děkuji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Bananku,
bohužel vám nejspíš neporadím.
Průběh intoxikace u drog jako je marihuana hodně závisí i na tom, co od prožitku očekáváte. Pokud je to tak, že se vám opakovaně stává, že je zážitek nepříjemný, přesto pokračujete v užívání, je celkem pravděpodobné, že se budou opakovat nepříjemné zážitky i v budoucnu, případně by dokonce mohly nepříjemné prožitky sílit. Průběh intoxikace ovlivňuje vaše vlastní očekávání nepříjemného zážitku, obavy z něj, tedy vaše vnitřní nastavení. Svůj vliv má jistě i dění v okolí, hudba, lidé, to, co se děje, jak spolu komunikují.
Pomoci by tedy mohlo pokusit se ovlivnit, co ovlivnit lze - tedy zajistit si příjemné prostředí, bezpečí, být s lidmi, kterým důvěřujete, mohl by pomoci i zkušený průvodce, který by vás dokázal nepříjemným zážitkem v pořádku provézt. Další možností je prostě na nějakou delší dobu s užíváním přestat, dát si pauzu třeba i několik měsíců a pak vyzkoušet, zda by se i díky dohlédnutí na okolnosti kolem užití a hlavně s ohledem na váš vlastní psychický stav, mělo cenu pouštět do dalších experimentů.
Je také dost dobře možné, že prostě marihuana není nic pro vás. Třeba máte předpoklady pro rozvoj psychických potíží, jako sou úzkosti nebo deprese, možná máte i nějakzým způsobem oslabený organismus po fyzické stránce. Nebo máte v rodině nějakou psychickou zátěž, která se projevila nástupem úzkostí? V takových případech je pak lepší podobné experimenty zcela oželet. Psychické zdraví máte přeci jenom jedno. A byť marihuanu stále řada lidí považuje za neškodnou drogu, není přeci jenom pro každého. Nemluvě o tom, že obsah účinných látek se stále zvyšuje a tak ji můžete s celkem klidným svědomím označit za látku, která může mít za následek i vážnější zdravotní nebo psychické komplikace.
Rozhodnutí je nakonec na vás. Ať už tedy bude jakékoli, dávejte na sebe pozor a pokud bude potřeba, neváhejte znovu napsat.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.