Marihuana snižuje TK?
Eperimentator
Zdravím,
jsem občasný uživatel marihuany, průměrne tak 1-2x do měsíce, občas si ale za celý měsíc nic nedám.
Jiz několikrát se mi stalo, že jsem po marihuane měla stav kdy jsem takřka balancovala na hraně při vědomí / v bezvědomí. Tak na pokraji mdloby jakoby, občas se mi stmivalo před očima nebo piskalo v uších. Musela jsem sedět na zemi, nemohla jsem vstát a někam odejít nebo něco dělat. Když jsem zkusila vstát, zatmelo se mi před očima a měla jsem pocit že omdlim, znovu jsem si sedla na zem a čekala. Stav trval asi 30-40 minut. A objevil se asi hodinu po užití marihuany.
Může marihuana snižovat tlak? Takovym způsobem že mě to dostane do tohoto skoro-dlob stavu?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Experimentatore,
marihuana má rozhodně vliv na činnost srdce a celý oběhový systém. Konkrétní průběh se může lišit na základě různých proměnných - jednak zde jistě hrají roli i predispozice, případně již přítomné potíže kardiovaskulárního systému, ale také rychlost a množství užité marihuany, způsob užití, obsah účinných látek, doba od užití atd.
Celkem pěkně jsou rizika v tomto směru popsaná například na české wikipedii, a to včetně zdrojů - zde. Mám dojem, že byste se v nich mohla celkem dobře po přečtení najít -  a to nejen pokud jde o popis toho, co prožíváte, ale i třeba pokud jde o časový odstup od užití atd. Takže ano, mohlo by to být tak, že vám potíže způsobuje marihuana. A ano, není to až tak lehká droga, jak se o ní často stále hovoří. I užívání marihuany má svá rizika - a to ne jen pokud jde o psychické, ale i pokud jde o to fyzické zdraví. Bezpečné je proto drogy neužívat, zejména pokud vám nedělají dobře - což je, zdá se, právě váš případ, při rodinné a osobní zdravotní zátěži (o tom se v dotazu nezmiňujete), rozhodně s ničím dalším nekombinovat a to ani s alkoholem, snažit se zajistit si bezpečí a klid, a mít po ruce někoho, kdo ví, co se děje a na koho se mohu obrátit, pokud by mi nebylo dobře.
Kardiovaskulární rizika
"Při intoxikaci konopím dochází k zvýšení tepové frekvence až na 160/m a rozšíření cév. To se projevuje např. nápadným zarudnutím spojivek. Proto se mohou objevovat závratě. Po marihuaně byly také popsány smrtelné srdeční příhody a to i u mladších lidí. Uvádí se, že hodinu po vykouření marihuanové cigarety je riziko náhlé srdeční příhody zvýšeno téměř 5x.[57] K dalším možným mechanismům srdečních příhod patří i spasmus věnčitých tepen.[58] S tím je v souladu i práce autorů Bilbault a spol., kteří popsali mimo jiné fibrilaci komor u muže ve věku 23 let hodinu po vykouření marihuanové cigarety.[59] Citovaní autoři také nabízejí možná vysvětlení náhlých srdečních příhod i u zdravých mladých lidí. K nim patří aktivace sympatiku a vyšší tepová frekvence a krevní tlak při středních dávkách. Při vyšších dávkách se objevuje navíc aktivace parasympatiku, což vede k zpomalení tepu a hypotenzi. Situaci navíc zhoršuje karboxyhemoglobin v krvi. To snižuje vazebnou kapacitu krve pro kyslík při vyšších nárocích na srdce. Hladiny karboxyhemoglobinu jsou vyšší než v případě kouření cigaret.[59]
Martin-Blondel považují na základě svých pozorování marihuanu spolu tabákem za rizikové činitele při vzniku tromboangiitis obliterans.[60]
Singh a spol. popsali 17 případů ischemické mozkové mrtvice, k níž došlo v souvislosti s kouřením marihuany. Je zajímavé, že z této skupiny bylo 9 osob mladších 45 let a nejmladšímu bylo 15 let. U těchto pacientů nebyly přítomny jiné rizikové faktory a u části z nich došlo k exacerbaci symptomů po té, co znovu začali kouřit konopí. [61]"
a dále pak
"U lidí s ischemickou chorobou srdeční či dilatační kardiomyopatií může marihuana vyvolat velmi nepříjemné pocity, jakými jsou bušení srdce, silná tachykardie, nedostatečné prokrvování těla a pocity podobné infarktu. U některých jedinců se může vyskytnout hypotenze, která vzácně může vyvolat mdloby. Tento pocit bývá doprovázen paranoiou, která nepříjemný pocit umocňuje."
Snad tedy alespoň takto.
Rozhodně na sebe dávejte pozor a pokud byste potřebovala, znovu napište.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.