Stimulanty
Rodney mullen
Dobrý deň chcem sa spýtať. Doteraz som občas hulil jointa tak asi 2 krát do mesiaca cez víkendy . V auguste budem mať narodeniny a mám kamaradi ktorí experimentujú s pervitinom 3 roky niektorí aj viac . Keby som si poprvé dal ale najmenšiu dávku snupanim cez nos . Čo by sa mohlo stat. Počul som srdce na pervitínu boje hodne rýchlo . Mohla by byť možnosť že to spôsobu infarkt?? Nebol som sa poradiť s týmto nápadom u psychiatria adiktologa . Asi by som mal ísť . A keby to nesadlo a nebolo by to pre mňa môže tam byť extrémna únava ,úzkosti,depresie??? Ďakujem . Aký je váš názor?? Komu by to sadlo a komu nie???

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Rodney,
odpovědět na vaši otázku je jako věštit z křišťálové koule. Perivitin je droga, nevyrábí se v laboratoři, ale často někde v domácích podmínkách. Cílem prodejce je zajistit si primárně zisk, a z toho důvodu může drogu ředit různými příměsemi. Není tedy v našich silách odhadnout, co s vámi droga udělá.
Klasický účinek pervitinu je stimulační, tzn. že vám povzbudí, zrychlí se vám srdeční tep, zvedne tlak, rozšíří se vám zorničky, nebudete mít hlad, ani žízeň, nebudete potřebovat několik hodin spát, tělo i vaše smysly budou nabuzené, budete velmi vnímavý, připravený na útěk nebo na boj. Lidé mívají pocit přívalu energie, někteří mluví o zážitku podobném orgasmu, který ovšem trvá delší dobu, někdo může být i soustředěný, někdy se ale zasekává na detailech, někdo další má chuť na sex (ale je pak promiskuitní, nedbá na ochranu), je více otevřený, rychlejší, rychleji mluví i myslí (otázka je zda je to konstruktivní, jak dobrý a rozumný je jeho nápad a odhad); někdo je spíše agresivní, výbušný, nebezpečný. Nicméně je jasné, že většina z těchto pocitů je subjektivně prožívána velmi příjemně a to je důvod, proč se k užití lidé znovu vrací.
V extrémních případech se může stát, že člověk zkolabuje - z nedostatku odpočinku, kvůli tomu, že o sebe nedbá, nestará se o dodávání energie, pití, jídlo, spánek. Jindy může být přetížený kardiovaskulární systém ... samosebou, pokud máte k podobným potížím předpoklady, je riziko větší. Dalším rizikem je bad trip - prostě velmi nepříjemný prožitek, kdy máte pocit, že nikomu nelze věřit, že jste pronásledováný, někdo vás pomlouvá, lže vám, nebo že vás někdo ohrožuje na životě. Někdy část těchto bludů přetrvává i po vyprchání účinku. Dopředu vám prostě nikdo příjemný zážitek nezaručí.
Sama za sebe vám mohu říct jediné ... dobře zvažte, jestli vám takový experiment s vlastním psychickým a fyzickým zdravím za to stojí. A jestli se nakonec rozhodnete drogu užít, dávejte na sebe pozor, zkuste si zajistit klidný průběh, tj. příjemné prostředí, dobrou náladu, známé, kteří si z vás nebudou utahovat a naopak vás v případě potíží zážitkem provedou. Po odeznění účinku můžete čekat propad nálady, pocit, že vše je šedé, pomalé, prázdné, nudné ... a velkou chuť drogu užít znovu. Takže pozor na to. Jasně si dopředu řekněte kolik užijete a pak se toho držte!
V některých případech užití pervitinu může uspíšit nástup psychických a psychiatrických potíží. Pokud máte nějaké potíže již nyní (deprese, úzkosti, schizofrenie apod.), případně máte nějaké předpoklady pro rozvoj psychických problémů třeba i s ohledem na rodinnou anamnézu, rozhodně je lepší se užití vyhnout. Jste-li nemocný (stačí viroza), užíváte-li jakékoli léky, pak je lepší experiment odložit. Máte-li potíže s oběhovým systém, pak se raději těmto drogám zcela vyhněte. Ostatně co je to, co vás na pervitinu láká? Co vám v životě chybí, že to hledáte u pervitinu?
Pro zajímavost posílám odkaz na část naší poradny, kde si můžete přečíst o pervitinu víc - zde.
Snad tedy alespoň takto.
Máte-li možnost mluvit s nějakým odborníkem osobně, udělejte to. Stejně tak se můžete poptat dobrých přátel, kteří za sebou nějaké exmerimenty mají ... ti zkušení vás nejspíš nebudou jen lákat a řeknou vám i příhody, které jejich víru v bezpečí pervitinu podkopali. Pervitin je droga, která dokáže být hodně lákavá, ale stejně tak, jakmile váš život ovládne, může ho zcela zničit.
Takže na sebe dávejte pozor! Zdraví a život máte jen jeden!
S pozdravem,
Gabriela Minařík.