Pěstování konopí
Vaclav
Dobrý den.
Chystám se pěstovat konopí v lese, kde jsou klíšťata. Tak se chci teoretický zeptat, když sklidím konopí a na tom konopí bude klíště s nějakou tou nemocí, kterou přinášejí( borelioza, encefalitida). Když dam to konopí s infikovaných klištetem uschnout, tak to klíště taky uschne a zemře, to vím. Ale zemře se smrtí infikovaneho klišťete i ta nemoc, kterou přenáší? Občas si z toho konopí pak dělám čaj a tu paličkou potom sním. V případě, že bych snědl i uschlé klíště, které bylo předtím infikované, mužů dostat nějakou nemoc, nebo ta nemoc (virus) zemřela se smrtí klístěte (uschnutí)? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Václave,
obávám se, že to je dotaz, na který by lépe odpověděl spíše virolog či odborník na infekční nemoci. Úmrtí a uschnutí klíštěte nemusí automaticky znamenat inaktivaci viru, dle mně dostupných informací je však virus klíšťové encefalitidy termolabilní a po povaření by tedy pravděpodobně pozbyl aktivity.
Po rychlém hledání jsem našla článek od prof. Grubhoffera, který se na výzkum klíšťové encefalitidy specializuje, a podle něj je navíc nakažení podobnou cestou (mluví o snědení nasátého klíštětě) velmi nepravděpodobné (pokud nejsou porušené tkáně trávicího traktu).
Pro bližší informace ale asi zkuste kontaktovat někoho povolanějšího :)
Zdravím, pěkné Velikonoce!