alkohol
Nela
Dobrý den. Už nevím kudy kam a jsem bezradná. Mám 2,5 roku přítele (50let)a má letitý problém s alkoholem. Zpočátku našeho seznámení (2016) jsem si myslela, že je nešťastný z rozvodu(2015)a nebo (jak mi tvrdil) něco špatného snědl. Po 5 měsících vše prasklo a sám mi vysvětlil, jak na tom je. V r.2003 se léčil v Bohnicích. Jeho abstinenční příznaky nejsou tak časté. Má lehké deprese, úzkost a je uzavřený. Jeho stavy přichází 1x za 2 měsíce a pije několik dní. Kolikrát se stalo, že kdybych nepřišla já a nepomohla mu, tak se v tom utápí dál. Mám ho moc ráda, je hodný, pracovitý, inteligentní, sportovec a pohodový člověk. Vloni vše přebíjel Antabusem, ale i to nepomohlo a za 3 měsíce se vše vrátilo a opět sáhl po alkoholu. Teď momentálně dochází k AA do Bohnic. Je schopen spolupracovat, ale do dneška ho žádný odborník nepřesvědčil, že se tato nemoc dá vyléčit. Vím, že musí hlavně on sám, je to v něm a jedině on sám musí bojovat. Jsem z toho špatná a ráda bych věděla, jestli je ještě nějaká alternativa ke šťastnému životu. Děkuji za odpověď a pomoc.

Odpověděl: Amrit Sen
Paní Nelo,
zdravím Vás, chápu Vaše trápení. Přítelovu závislost nevyřešíte, to musí on sám, za sebe. Jak píšete, má už zkušenosti s odborníky, to znamená, že dobře ví, kam a na koho se má a může, obrátit.
Tím, kdo v tuto chvíli potřebuje podporu a pomoc, jste proto především Vy. Doporučuji Vám tedy zavolat do naší specializované Poradny po rodiče a domluvit si termín schůzky, není nad osobní pohovor. Při něm, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit a jak v této nadmíru závažné situaci ošetřit zejména sebe. Také, jak se lze pokusit podpořit motivaci přítele k pozitivním změnám,  kontaktu s odborníky a léčbě závislosti, zgruntu, bez opakování předchozích chyb.
Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může být užitečný někomu dalšímu, ve vztahu k závislému partnerovi, to platí dvojnásob. V opačném případě se může stát, že byste možná v nejlepším úmyslu, jen podporovala setrvávání partnera v užívání a jeho propad do ještě hlubší závislosti, s rizikem, že se stanete spoluzávislou, anižbyste užívala návykové látky, respektive nadužívala alkohol.
Spoluzávislost je závažné onemocnění, díky kterému lidé často trpí více, než jejich blízký, závislý uživatel. Spoluzávislí přijímají závislostní vzorce chování blízkého, přestávají žít vlastní život, žijí život jiného, se všemi negativy, které k této nemoci patří.
Kontakt:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Kromě odborníků, se kterými má přítel zkušenost se může v případě zájmu, vybrat i někoho jiného, jak je vyhledat, se dozví v naší rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Další možností je navštívit, ještě lépe docházet, na mítinky svépomocného společenství uzdravujících se a uzdravených závislých, AA - Anonymních Alkoholiků: https://www.anonymnialkoholici.cz/
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám i příteli vše dobré,
Amrit Sen.