Jícen a pervitin
Christy
Dobrý den, neberu drogy, ale udělala jsem chybu. Kvůli stresům ze školy mi bylo nabídnuto abych se napila vody s práškem (jak jsem později zjistila pervitin), že se po tom uklidním a bude se mi dokonce lépe učit. Vše bylo bez potíží, ale za cca 24 hodin jsem měla problémy s polykáním a bolest na hrudi, knedlík v krku, hořko v ústech. Jela jsem na pohotovost a vše jsem řekla. Poslali mě na ORL vyšetření kde lékař neviděl nic co není v normě. Další den, při trvání, ale mírnem zlepšení potíží jsem šla na vyšetření gastroskopii, kterou jsem ale vydržela jen pár sekund poté jsem si hadičku vyndala z krku. Lékař mi řekl že orientačně si nevšiml žádných změn a vše vypadá v pořádku avšak potřeboval by opravdu více času na kontrolu. Dnes je to 4 dny po požiti a já nemám žádné obtíže kromě občasného tlaku při polykání, mírného knedlíků při polykání mírně na pravé straně hrudníku a někdy hořkosti v ústech. Myslíte, že můj jícen nebo jiný orgán může být z pervitinu poškozen ( nebo poleptan) měla bych jít znovu na gastroskopii?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Christy,
bohužel není v naší moci vyhodnotit možné zdravotní komplikace bez kvalitního lékařského vyšetření. Bylo by to trochu jako věštit z křišťálové koule.
Ale podle toho, co píšete, a na základě absolvovaných vyšetřeních a lékařských závěrů, bych se spíše domnívala, že somatické problémy spolu s užitím pervitinu buď téměř nesouvisí a jde v prvé řadě o časovou shodu; nebo mohlo dojít v důsledku užití pervitinu k zatížení/oslabení imunitního systému, a následnému rozvoji infekce, která se projevila problémy s polykáním a bolestí na hrudi, v zásadě obdobně jako nějaká viroza; případně by mohlo jít o tzv. psychosomatizaci ... jednoduše řečeno jste po užití zúskostnila, začala se více sledovat, uvědomovat si a soustředit se na své tělo a somatické vjemy.
Lze předpokládat, že se vše v krátkém čase srovná. Pokud by se situace nelepšila, nebo naopak horšila, byla byste stále více soustředěná na své potíže a úzkost rostla, pak by mohlo jít o rozjezd úzkostné poruchy - nastartování úzkostí po užití pervitinu zas tak výjimečné není. Úzkostnou poruchu ovšem většinou nevyřeší žádné zdravotní vyšetření, ale spíše rozhovor s psychiatrem, případně nějaká vhodně zvolená medikace, jejíž užívání přeruší možný rozjezd úzkostných potíží.
V tuto chvíli vám nejspíš udělá dobře popíjet meduňkový čaj, odpočívat, mít možnost si o problémech promluvit, ale také se můžete pokusit přijít na jiné myšlenky, zaměstnat se. Stejně tak můžete absolvovat i další lékařská vyšetření. Pokud by však šlo o úzkosti, nejspíš vás žádné vyšetření zcela neuklidní ... a pak je na čase situaci příliš neprotahovat a vyhledat psychiatra. Dlouhodobě zanedbané psychické problémy mohou přejít do chronické podoby, která se pak léčí jen velmi obtížně a často i zdlouhavě. A s ohledem na dlouhé čekací doby bych vám doporučila objednat se na psychiatrii klidně i s předstihem, konec konců můžete schůzku kdykoli odvolat.
Držím palce, aby bylo brzo lépe.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.