Mdma
Dom
Dobrý den, chtěl bych se zeptat na Mdma. Beru to jen občas, ale v poslední době chodím dost na akce (každý víkend) a pokaždé si dám tuto drogu. Kamarád mě kdysi varoval, že když to budu brát častěji než jednou za měsíc/dva měsíce, tak se mi nebudou stíhat regenerovat hormony které se uvolňují při užití této drogy. Je velké riziko že budu mít nějaké následky? Mdma často kombinuji i s LSD(candy flip). Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Dome,
vzhledem k tomu, jakým způsobem drogy kombinujete - zmiňujete denní užívání marihuany, víkendové užívání MDMA v kombinaci s LSD, není dost dobře možné odhadnout, jakým rizikům se vystavujete. Rozhodně však nejsou malá. A to nevím nic o dalších drogách jako je třeba alkohol nebo tabák, nevím nic o vašem psychickém nebo fyzickém zdraví, rodinné zátěži, aktuálním stavu apod.
Vše, co uvádíte, jsou v zásadě látky, které s velkou intenzitou ovlivňují vaše prožívání, emoce a vnímání reality. Zdá se, že není den, kdy byste byl střízlivý. Napadá mne proto otázka, co se děje, že před realitou utíkáte k drogám a změněným stavům vědomí? Nepřemýšlel jste někdy o tom, co vás vlastně na drogách a stavech na drogách tak láká? Co vám v životě chybí, že to hledáte u drog? Někteří lidé jsou k užívání drog v jistém slova smyslu náchylnější třeba i kvůli svému psychickému zdraví nebo osobní historii. O to vážnější dopady pak může užívání drog na jejich život mít.
V praxi příliš neexistují výzkumy, které by zkoumaly rizika kombinací drog. Nicméně je více než pravděpodobné, že se účinky drog budou navzájem podle situace kombinovat, zvyšovat, proměňovat... a společně s nimi porostou i rizika. Obecně je kombinování považováno spíše za tu nebezpečnější variantu, než když se držíte jedné drogy, jejíž účinky lze odhadnout. Jednak je tu riziko kombinované závislosti. Navíc se pořád bavíme o drogách, látkách, jejichž složení a tedy i účinky nelze zaručit. Takže pokud chcete rizika snížit, omezte množství a kombinování drog mezi sebou (a tím myslím i kombinování s alkoholem, tabákem, kofeinem, tedy i povzbuzujícími nápoji apod.). Nejbezpečnější je se drogám zcela vyhnout, ale pokud si nemůžete pomoct, vyberte si jednu, kterou ten den nebudete s ničím jiným kombinovat. Dopřávejte si odpočinek, neváhejte si dát alespoň sem tam i nějakou pauzu, třeba i pár dní, týdnů, abyste měl čas se zregenerovat. Starejte se o své psychické i fyzické zdraví ... dopřávejte si pohyb, kvalitní stravu, pitný režim, pravidelný spánek, udržujte kontakt s lidmi, kteří drogy neužívají, pracujte, studujte, sportujte, ...
Užívání kterékoli z uvedených látek má svá rizika. Společný mají právě vliv na psychiku - prožívání a vnímání světa. Tím, že je kombinujete, bezesporu zvyšujete riziko pro bad trip, flashback, toxickou psychozu nebo nastartování jakýchkoli psychických potíží. Míra rizika a podoba potíží se bude odvíjet od vaší osobnosti, osobní a rodinné historie, ale i v závislosti na individuálních a situačních proměnných. A pak jsou tu rizika zdravotní - spousta z nich je ve fázi výzkumu a nelze spolehlivě odpovědět na otázky ohledně zátěže kardiovaskulárního systému, dýchacích cest, hormonálního systému nebo pohlavních buňek atd.
Rozhodnutí, jestli drogy užívat a případně zda je kombinovat, je samosebou zcela na vás. Ale stejně tak bude na vás vypořádat se s následky. Jakmile byste se dostal do situace, že byste zvažoval potřebu pomoci - což je u těchto látek a jejich kombinování zcela na místě, zejména pokud se vám nedaří je na pár dní vysadit, byť byste o to stál, nebo v situaci, kdy se vám nedaří vrátit se "do normálu", se neváhejte znovu ozvat a nebo rovnou vyhledejte odbornou pomoc (adiktologa-psychiatra).
Pro jistotu ještě na konci odpovědi uvádím odkazy na rizika spojená s užíváním jednotlivých drog, které jste v dotazu uvedl ... pokaždé najdete na stránce odstavec věnovaný rizikům a doporučením, jak užívat bezpečněji.
Umím si představit, že odpověď vás přiliš neuspokojila. Bohužel však není v naší moci odhadovat míru rizika při užívání drog, jejichž složení je nejisté a kombinování celou věc o to více komplikuje. Rozhodně bych se přimlouvala za větší opatrnost, méně kombinací, menší množství, pauzy ... drogy nejsou dobrým pánem a proto na sebe dávejte pozor, zahráváte si se svým zdravím!
S pozdravem,
Gabriela Minařík.
Rizika spojená s užíváním jednotlivých drog najdete na těchto stránkách:
Konopné drogy
LSD
MDMA