Céčko
Ann
Dobrý den, měla jsem po dlouhé době relaps, jenže jsem si já blbka dala po kamarádce. Ta mi řekla posléze, že má vyléčenou žloutenku typu c (píchala si interferon) a mě tvrdí, že je zdravá a už to od ní nechytím. Jaká je pravděpodobnost, že se nakazím? Lze to chytit i když už v sobě bacil na přenos nemá? Děkuji.

Odpověděl: Amrit Sen
Ann, zdravím Vás,
díky za důvěru. Aplikovat si po někom, ať už použitou jehlou a stříkačkou, nebo sdílení jakýchkoli parafernálií ("nádobíčka" a spol.), je krajně rizikové vždy, bez výjimky.
Žloutenka typu C, je sice léčitelná a úplně vyléčitelná, ale člověk se jí může nakazit znova. Nehledě na další typy žloutenek a řadu nemocí, s možnými vážnými následky, až smrti, pokud nejsou léčeny důsledně a včas.
Znamená to, že jste se mohla nakazit nejen žloutenkami všech typů, ale, kromě jiného, například HIV, nebo syfilis.
Proto Vám doporučuji zajít na testy, buď do některého kontaktního centra, nebo do lékařského zařízení, oboje bezplatně, tedy pokud lékaři udáte konkrétní důvod své obavy.
Potíž je v tom, že jak orientační "rychlotesty" (výsledek do 30 minut) v kontaktních centrech, tak výsledek laboratorního testu ve zdravotnickém zařízení, Vám i při negativním výsledku testu, zaručí pouze to, že jste se nenakazila v době 3 měsíce zpátky a dál, protože inkubační doba inkriminovaných nemocí je 2 až 3 měsíce, takže bude třeba, abyste se po zmíněné době nechala otestovat znovu. Až budete li si jistá, že jste v období mezi testy neporušila pravidla prevence přenosu zmíněných nemocí a vyjde Vám i konfirmační test negativní, budete vědět, že jste zdravá.
Nezlobte se, ale znepokojuje mě ještě další věc. Píšete o relapsu a nezmiňujete jediný krok, jak jste ho zpracovala. Mám na mysli, že relaps, i v případě, že nepřejde rovnou, nebo brzy do recidivy, je zpracovaný pouze tehdy, podniknete li konkrétní důsledné kroky a přijmete li jednoznačná opatření k tomu, aby se neopakoval. V opačném případě otevíráte náruč a přijímáte, možná v mylném přesvědčení, že jste situaci "zvládla", nejen riziko recidivy, ale kráčíte neštěstí a smrti vstříc, protože závislost je nemoc s větším smrtícím potenciálem, než například rakovina.
Proto Vám doporučuji, pokud jste kdy byla v kontaktu s odborníky, nebo se léčila a doléčovala, případně navštěvovala mítinky svépomocného společenství uzdravujících se a uzdravených závislých, abyste co nejdříve kontakt obnovila, nebo nově navázala, tedy pokud nemáte v plánu se "rozjet".
S kontakty na bezplatné i anonymní služby s odborníky, kteří Vás ochotně podpoří, Vám můžeme pomoci. Stačí napsat, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte a my Vám rádi kontakty na adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktní centra, stacionáře, doléčovací centra, nebo mítinky NA - Anonymních Narkomanů, obratem pošleme.
Jak je můžete vyhledat, podle oblasti a typu služby, sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/, kde zároveň dohledáte místa, kde se můžete bezplatně otestovat.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/aids-hiv.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/hepatitidy.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/syfilis.html
Stačí takto?
Přeji Vám vše dobré, buďte na sebe, a teď i k ostatním, rozhodně opatrná.
Amrit Sen