vysazovani leku
Hana
Dobry den. 11mesicu uzivam dvakrat az trikrat denne lek Zaldiar. Zacala jsem ho uzivat od bolesti-krcni pater. Vic jak pul roku jsem po operaci krcni patere a vzdy kdyz zacnu vysazovat mam velky problem. Poceni, tres, podrazdenost... Stahla jsem davku na jednu tabletu tano a pul vecer, ale je to boj. Nevim jak vysazovat. Dekuji moc za kazdou radu. Jsem zoufala.Kdyz lek hned rano nevemu-jsem totalne nepouzitelna. Dekuji.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Hano.
Zaldiar obsahuje dvě analgetické (bolest tlumící) látky: paracetamol a tramadol. Vysazení paracetamolu by mělo být docela bez problémů, horší je to s tramadolem.
Tramadol patří mezi opioidy a jeho dlouhodobé užívání může vést k rozvoji závislosti opiátového typu, přičemž se po vysazení či rychlém snížení dávek dostavuje abstinenční syndrom. Zároveň tramadol účinkuje jako tzv. reuptake inhibitor serotoninu a noradrenalinu, což je mechanismus, který využívají např. některá antidepresiva. I z toho důvodu vede náhlé vysazení či snížení dávek k rozvoji příznaků z vysazení - úzkosti až panice, někdy zmatenosti, paranoiditě, v závažných případech se mohou objevit halucinace. Dále do abstinenčního syndromu patří vámi popsané pocení, třes, podrážděnost, může se vyskytnout i mravenčení, bušení srdce, nespavost, nevolnosti, zvracení, průjem... Stavy jsou to hodně nepříjemné, ale co je důležité - jejich trvání je časově omezené (zhruba týden) a nejsou samy o sobě život ohrožující (ačkoli v jistých případech mohou určitě být i nebezpečné).
Minimalizovat tyto příznaky můžete velmi pozvolným vysazováním - vždy po týdnu zkusit snížit o část denní dávky, ve vašem případě nejspíš o 1/2 nebo klidně jen o 1/4 tablety. Potom týden počkat a nechat si tělo zvyknout, než uberete další 1/2 či 1/4 tablety.
Užitečná by pro vás mohla být návštěva odborníka/odbornice (nejspíše z oboru psychiatrie či léčby bolesti), který/á by vás vysazením bezpečně provedl/a a mohl/a např. navrhnout nějaké způsoby zmírnění nepříjemných stavů.
Pokud byste měla další otázky, neváhejte se zeptat.
Budu držet palce!