Klononazepam
Tappering
Dobrý den, prosím Vás o radu.
zdravý člověk, 29 let, muž 60 kg, substituován buprenorfinem 12 mg, zaléčen Zoloftem v dávce 100 mg. K tomu 5 let benzodiazepiny, poslední roky nasazen lékařem Rivotril 0,5 mg dosi 1 mg - 0,5 mg - 0 - 0,5 mg. Užíval nezřízene dávky Diazepamu do 200 mg ješte dva roky zpátky. Z 8 mg rivotrilu snížil na celkem stabilní 2 mg. Bohužel má tendenci užívat v jedné denní dávce a večer navyšuje, výše popsané schéma dávkování funguje, pokud klient nemá léky u sebe. Vysokoškolák, farmaceut. Mluvím o sobe. Jak byste snižovali Rivotril Vy? Co se týče dávky není veliká a pacient je na ní v porádku. Existují malá a velká schémata, mám nemecká doporučení ke snížení, ale ne ambulantním. Potťebuji to videt černé na bílém asi. Potrebuji diktát od nekoho jiného, radu, návod. Momentálne mám 100 tbl po 0,5 mg a do další návstevy AT bych se rád dostal aspoň na pulku aktualni davky. Poradíte mi? Alespon modelove, kolik procent ubíráte, po jaké době, pane doktore?
Díky Vám moc za skvělou práci, jey odvádíte v rámci tehle poradny, nemluvím o Vaší hlavní praxi. S uctou Mára

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Máro,
nejsem možná pan doktor, kterého máte na mysli, ale pokusím se odpovědět co nejlépe.
Obecná doporučení k vysazování benzodiazepinů včetně klonazepamu jsou asi taková, že první polovinu dávky je možné vysadit rychleji a druhou potom pozvolněji, přičemž se doporučuje snižování o 10 - 25 % dávky za týden. Ve vašem případě (kdy počítám s tím, že jste původně začal na 8 mg/d a nyní se propracoval ke 2 mg/d) by to tedy znamenalo, že byste vysazoval 0,2 - 0,5 mg za týden.
Nemám o vás další informace, nevím přesně, jak dlouho vám trvala redukce z 8 na 2 mg a kdy máte další kontrolu v AT ambulanci, ale vzhledem k delší historii užívání BZD bych se klonila k tomu, abyste postupoval pozvolněji a zkusil vysazovat 0,5 tbl (tedy 0,25 mg) za týden (případně i za dva týdny).
Určitě by bylo fajn, abyste svoje vysazování konzultoval s nějakým odborníkem osobně, i vzhledem k vaší substituci a další medikaci.
Hodně zdaru a pokud byste měl další otázky, tak se ozvěte!