Otázku ?
Nika
Potřebuji poradit.
Mám menší problém z rozšířenými zorničky. Občas si šňupnu a to i v práci, a jde to strašně na mě všechno vidět, že jsem si něco dala. A potřebují nějaké kapky nebo čočky co by mi pomohli? Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Niko,
ke stavu, který popisujete, přirozeně dochází ve tmě - dojde k rozšíření zornic za účelem zvýšeného příjmu světla. Pokud ale hovoříme o drogách, pak je mydriáza následkem užití psychostimulačních látek, které ovlivňují chemické procesy v mozku, v jejichž důsledku se zornice rozšíří. Rozšíření zornic závisí na množství užité látky (a účinných látek v ní) a také na době od užití ... po nějaké době od užití mizí i mydriáza, a to i přes to, že nevyprchal účinek drogy.
Drogu užíváte v práci a píšete, že je užití na vás vidět ... myslíte, že je to vidět jen na očích? Někdo si v práci něčeho všiml? Nebylo by tedy v zásadě nejjednodušší prostě v práci neužívat? Nemyslím to teď vůbec ironicky, ale jde mi o to, že je to prostě droga, která má vliv na vaše tělo (zrychlený tep, "pohotovostní režim"), mysl (myšlenkový spurt, riziko záseků), prožívání (intenzita, pocit energie a že vše zvládnu), ale chování, jednání a rozhodování ... není podle mého v lidských silách drogu užít a chovat se, jako kdyby člověk neužil. Může se vám sice užívání dařit maskovat - ale v čem je pak smysl užívání v práci? Co vás vlastně vede k tomu, abyste v práci užívala, byť vám to přináší starosti a obavy z toho, že je na vás užití vidět?
Člověk po užití často není zcela soudný. Není neobvyklé, že sám sebe pozoruje a soustředí se na detaily, kterých by si možná okolí až tolik nevšimlo. Sám pak na sebe upozorní nezvyklým chováním, úvahami nebo reakcemi. I to je riziko, které s sebou užití stimulantů nese ... mozek je přebuzený a nevyhodnocuje ani nereaguje adekvátně.
Opakem mydriázy je mioza, zůžení zornic. K té dochází při pobytu na prudkém světle, nebo také při poruchách vědomí či v bezvědomí. Uměle lze tohoto stavu docílit užitím drog - ale tedy těch s opačným účinkem - jde tedy o opiáty a léky tlumivého charakteru, případně nějakou otravu. Ale chcete něco takového riskovat?
Upřímně, nesnažila bych se vymýšlet jakou další látku si kapat do oka v situaci, kdy jste pod vlivem. Nikdy nevíte, jak bude oko reagovat ... v těle vám v tu chvíli koluje stimulační droga, ale i další látky, které jsou její součástí. Pokud by to bylo možné, snažila bych se na vašem místě primárně vyhnout užívání v situacích, které jsou pro vás zdrojem obav, že na užití někdo přijde - jako třeba v práci. Pokud si nedokážete užití odepřít, pak se pokuste zajistit takové podmínky, abyste omezila kontakt s lidmi, nebo užijte s větším předstihem. Jde-li hlavně o oči a mydriázu, pak by bylo lepší možná zkusit nosit brýle, než hledat kapky. A nebo se tvářit, že někdy holt máte zorničky více rozšířené a je to u vás normální. Nejspíš to situaci nevyřeší docela, ale čím více budete v klidu vy, tím pravděpodobněji si ničeho okolí nevšimne. Ale jak říkám - nebylo by rozumnější prostě v práci neužívat? Není to přeci jenom už trochu překročení hranic z rekreačního užívání do fáze, kdy přestáváte mít užívání pod kontrolou? Neušetřila byste si nakonec spousty možných potíží? Co říkáte?
Snad tedy alespoň takto.
Rozhodně na sebe dávejte pozor! Stimulační drogy dokáží být velmi lákavé, tomu rozumím, ale všechno má svá rizika!
S pozdravem,
Gabriela Minařík.