Drogy
Špunt
Dobrý den, do školy sice nechodím ale do práce ano hned jak jsem ukoncila skolu zacala jsem si vydelavat penize nasi maji problem hlavne s tim ze chci byt u přítele, ktereho moc ze posledni dobu nemají radi... mamina chce mit jistotu ze v nicem nejedu proto mi chce nechat udelat testy..... tata se na mne zlobí nikdy jsem s nim nevychazela moc dobre pokazde kdyz jsem si s nim chtela promluvit tak na me zacal křičet.... postarat sama o sebe se dokazu vzdyt mi je 17 a pritel ma byt u ktereho bych mohla bydlet myslite si ze je mozne se nechat zplnoletnit? Pak by rodice za mne uz nezodpovidali?? V dnesni dobe se nemůžu skoro nikomu sverit dřív ve skole mne z toho vseho vysekala kamaradka která kazde rano mi vyhodila vsechno z batohu jenze ted jsme od sebe 70km a moc se nevidame.... s maminou mam vztah dobry ale take ji vse rict nemuzu děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, ještě jednou,
nemám přesné informace o procesu zplnoletnění, resp. plném přiznání svéprávnosti. Často jde hlavně o to, abyste u soudu prokázala, že jste schopná se o sebe postarat, resp. uživit se. Zároveň si říkám, jestli má ve věku 17 let vůbec  smysl o něco takového žádat, jak rychlý asi může proces být? Určitě bude hodně záležet na tom, jak vytížený je soud. Někdy se mohou takové procesy táhnout i řadu měsíců. Nicméně existuje celá řada bezplatných občaských poraden, na které se můžete s podobnými dotazy obrátit, seznam najdete například zde.
Zároveň se asi budu opakovat, ale pokud nemáte nikoho, na koho byste se mohla obrátit, s kým byste si mohla bez nějakých obav ze souzení a hledání chyb promluvit, nevyplatilo by se hledat mezi službami pro mládež? A nebo mě napadá i rodinná poradna. Možná by stálo za to zajít tam třeba i s maminou a zkusit se domluvit na nějakých pravidlech do doby, než vám bude 18. Co myslíte? Pokud by vám kterákoli z možností dávala smysl, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pokusila bych se najít vhodnou organizaci, na kterou byste se mohla s pocitem bezpečí a pokud možno zcela zdarma obrátit. Dejte vědět, jak jste se rozmyslela.
Zdraví,
Gabriela Minařík.