kouření trávy
Mia
Dobrý de, obracím se na vás neboť už si nevím rady, myslela jsem, že to zvládnu sama, ale už jsem na pokraji svých sil. Příteˇ(32 let) s kterým žiji už tři roky, máme spolu dítě, tak je závislý na kouření trávy (kouří ji od svého mládí)...Kouří minimálně 3 jointy denně, někdy to omezí, ale pak stejně zase kouří víc. Nemám pocit, že kromě toho, že je takový vyrelaxovanější, že by to s ním něco jiného už dělalo...Pokud trávu má, tak je to zlatý člověk, je s ním zábava, hezky mluví o naší budoucnosti, plánujeme atd...V momentě, kdy nemá tzn. nemá peníze a nemám je ani já, nebo mu je prostě na to dát odmítám, stane se z něj doslova ďábel...je agresivní, zlý, ponižuje, nemá problém mne udeřit, zkopat...a i v přítomnosti dcery..Nakonec to tedy dopadne tak, že i když slibuje a omlouvá se, stejně se pak ke kouření zase vrátí...To, že je agresivní, protože nemá, neznamená třeba pár dnů, týden, ale stačí jen jedno ráno po zhuleném večeru... Já už tak dál žít nemůžu, ale taky mne na tom cloveku nejakým způsobem porád zalezí, nechci aby zkoncil spatne (mel zkušenost i s pervitinem), mám strach, nevím kam až to jeho chování může vygradovat...Děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Mio,
děkuji vám za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Půjdu rovnou k věci. Píšete, že jste na pokraji svých sil. Přítel, se kterým jste 3 roky, který užívá marihuanu, vás, pokud ji nemá, fyzicky napadá, chová se agresivně, nezastaví ho dokonce ani přítomnost dcery. Vy máte zcela oprávněně strach. Jde o domácí násilí, předpokládám, že má situace svůj déledobější vývoj a po agresi možná následuje i nějaké období omluv. Ale bez ohledu na to, z jakých důvodů je partner agresvní, evidentně se situace graduje, nemění a vy se točíte v začarovaném kruhu. Pokud něco neuděláte, velmi pravděpodobně se nic nezmění, případně jenom zhorší!
Vás popis bohatě stačí na to, abych vás podpořila v rozhodnutí postarat se v prvé řadě o své a dceřino bezpečí! Vypadá to, že partner není schopný chovat se rozumně, překračuje hranice a je nebezpečný. Doporučuji vám zajistit primárně to, abyste nebydleli společně. Je jedno, jak to uděláte - jestli zavoláte policii a zařídíte vykázání přítele z domu, nebo zda se domluvíte na tom, že se odstěhuje on, případně odejdete ze společného bydlení vy - promyslete možnosti a jednu vyberte. A zbytečně tento krok neodkládejte. Pokud byste si nevěděla rady, volejte linku Bílý kruh bezpečí 116 006 (www.bkb.cz). Zavolejte tam i v případě, že se momentálně nic neděje a to proto, abyste měla nějaký plán a věděla, jaké máte možnosti. Pokud vás partner napadne, volejte policii 158.
Umím si představit, že pro vás takové rozhodnutí nebude jednoduché, třeba právě proto, že vám na partnerovi záleží a odchod budete sama vnímat jako zradu. Možná přemýšlíte, jestli nenesete na jeho chování nějaký podíl viny, nebo vám na něm stále záleží,  ... ale nic nemůže ospravedlnit to, že vás fyzicky napadá. A to, že s ním i za těchto podmínek zůstáváte, mu v zásadě dává pořád pocit, že se takto může chovat dál. Ostatně co by se muselo stát, abyste si řekla, že takhle už to dál skutečně nejde? Na co čekáte? Předpokládám, že už dávno svým chováním vaše hranice překročil. A vnímám to tak, že vaším hlavním úkolem v tuto chvíli je ochránit sebe a své dítě. Rozumím i tomu, že je těžké takové rozhodnutí udělat. Vím, že se člověk stydí, pochybuje, nechce partnera ztratit, ale ani v takovém vztahu takto pokračovat ... vždyť ty hezké dny ... ale stojí skutečně za to?
Možná vás samotnou překvapí, že právě tento krok by mohl dovést přítele k tomu, že si konečně uvědomí problém. Jestli se probere a začne se svou agresivitou něco dělat, nebo jestli bude hledat vinu u vás nebo ve svém okolí, už je ale na něm. Kdyby stál o jakoukou pomoc, může se obrátit jak na naši poradnu, tak na jakékoli jiné poradenské zařízení ... stačí aby sám napsal, rádi mu nabídneme kontakty.
Vy na sebe dávejte pozor a pokud to jen trochu jde, seberte svou odvahu a bojujte za sebe a svou dceru! Budu velmi ráda, když napíšete, jak jste se rozmyslela a jak se situace vyvíjí. Držím palce a dávejte na sebe pozor!
S pozdravem,
Gabriela Minařík.